Skulle vilja ha ett uttag att köra LED slingor på som blir semi permanenta. Då många av de billigare slingorna levereras med "vägvårta" behövs det ju ett uttag utomhus. Och gärna vill man ju att det är relativt tätt. Men många av dessa håller ju vad jag förstått bara IP klass när locket är stängt.
Duger detta eller bör man sätta ett tak eller liknande över uttaget?
 
En permanent installation istället?

De LED-lister jag har använt har haft drivaren på stickpropp, men med gjutet sladdställ. Med andra ord är det bara att klippa stickkontakten/sladdstället och ansluta i en IP-65 dosa, med dragavlastning.

Rätt och riktigt, får någon elkunnig svara på?
 
Hade de billiga jag hittat med fin färg haft på det viset du menar skulle jag gjort så. Men nu har flera av de jag sett haft just "väggvårta" Kolla clas i sjön får du se.
 
Redan köpt listerna?

http://www.aliexpress.com/item/5050...n-bundle-Christmas-XMAS-party/1834141118.html

Men du frågade ju om uttagens ev. brist på funktion när "vårtan" satt i.

Jag har många IP44 uttag där det sitter både utomhustimers och andra stickproppar i princip konstant, året runt. Ingen av dessa har skapat några problem och i princip samtliga ligger på jordfelsbrytare, så jag borde ha märkt något (JFBn borde ha löst om felströmmar uppstått). Med andra ord, jag tror inte att det är något praktiskt problem, om du inte bor extremt utsatt för väder och vind. Men självklart är det ju ingen nackdel om man kan placera under en takfot eller något.
 
Har tänkt mig det skyddat och självklart bakom JFB då detta är krav. Så risken kanske inte är stor. Ev fixar jag till en gummiläpp att skydda extra efter det att jag fått detta gjort. Ska bara hitta någon som vill ta åt sig sådana skitjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.