Vi renoverar huset och funderar på vart alla uttag för lampor skall sitta. I vardagsrummet har vi två fönster där vi önskar ha lampor som hänger i fönstren. Vi bad om lamputtag på väggen ovanför fönstren men elektrikern har satt uttagen i taket istället o hävdar att det blir snyggare. Om man sätter uttagen i taket, hur långt från väggen är då standard för att lampan fortfarande skall uppfattas som att det är en fönsterlampa och ingen taklampa? Några tips här?
 
vem betalar räkningen?.
vill ni ha det på väggen vill ni ha det på väggen.. (enligt mig)

en spik eller krok brukar lösa vart sladden hängs hos mig...och således var lampan hamnar...
 
Det är inte fråga om missnöje, vi betalar oavsett men jag blev själv osäker på vad som ser snyggast ut? Jag hade inte tänkt på att det skulle vara bättre att ha uttaget i taket, så jag ville provtrycka idén i detta forum
 
Mina sitter i taket och jag har nog aldrig reflekterat över att dom kan sitta på väggen istället men ser nog ingen vinst med det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Mina sitter i taket och jag har nog aldrig reflekterat över att dom kan sitta på väggen istället men ser nog ingen vinst med det.
Vinsten är väl att lampan kan hänga direkt i sin kontakt, innanför gardinstången.
Taklampa hänger från en kontakt vid en gardinstång över ett fönster med utsikt och växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om elen från börja är dragen i taket kan det var en del jobb att dra ned den på väggen. I vårt hus finns grova reglar som väggskivorna skruvas i. De måste man spåra ur/borra igenom på något sätt.

Personligen tycker jag det är snyggare/bättre med kontakterna i taket.(y)
Vitt tak med synliga elledningar och en takkontakt intill fönsterrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggast är försänkta i den övre fönsteromfattningen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vinsten är väl att lampan kan hänga direkt i sin kontakt, innanför gardinstången.
[bild]
Hej,
Ja, den är snyggare än att sladden komma på fönsterbräda taket.
//Sara
 
  • Hängande lampa med orange skärm framför ett fönster med utsikt över träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.