Ska renovera ett kök där stommarna är 60cm och tänkte en bänkskiva ca 61cm, men kan även tänka mig flytta fram stommarna någon centimeter.

Var i kontakt med ett företag idag som sa att djupet är väldigt litet och de är osäkra om de kan göra en uttag för hällen, då det endast skulle lämna 5.5cm på varje sida och de rekommenderar 10cm.

10cm på varje sida låter inte rimligt för mig, eftersom ingen har en bänkskiva på 70cm.

Någon med mer information hur det ligger till?
 
Mats-S
Y yehor skrev:
bänkskiva ca 61cm
Det är ju standard, så konstigt att man inte klarar det ... har ni en extremt djup häll? (har inte koll på hällar eftersom vi valde bort den lösningen när jag satte upp vårt kök i somras)
Eller är stenskivan extremt brytkänslig?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det är ju standard, så konstigt att man inte klarar det ... har ni en extremt djup häll? (har inte koll på hällar eftersom vi valde bort den lösningen när jag satte upp vårt kök i somras)
Eller är stenskivan extremt brytkänslig?
Skivan är nog standard och kollade inbyggnadsmåttet på två olika hällar vilket var 49cm, så tror de också är standard.
 
Det låter väldigt konstigt. Antingen har de missförstått (att de trodde att du menade att hällen skulle vara mindre än 10 cm från ena änden av skivan på längden också) eller så kan de inte göra bänkskivor.
 
tommib
Jag tycker inte att det låter konstigt alls. Det är en stenskiva av natursten. Dessa är tunga. Risken med att göra ett dylikt urtag är att skivan knäcks vid monteringen. När den väl sitter där så är det naturligtvis ingen fara. Ofta är det väl så att företag som tillverkar stenskivor också mäter in och monterar dem för att kunna ta ett helhetsansvar. Då är det deras problem om de knäcker skivan. Således vill de inte ta ansvar.

Om du verkligen vill göra en sådan bänkskiva kanske de kan tillverka en skiva åt dig som du monterar själv på eget ansvar.

För övrigt är det många som förespråkar djupare bänkskiva. Jag hade gärna haft 70 cm själv on det hade passat i mitt hus.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tycker inte att det låter konstigt alls. Det är en stenskiva av natursten. Dessa är tunga. Risken med att göra ett dylikt urtag är att skivan knäcks vid monteringen. När den väl sitter där så är det naturligtvis ingen fara. Ofta är det väl så att företag som tillverkar stenskivor också mäter in och monterar dem för att kunna ta ett helhetsansvar. Då är det deras problem om de knäcker skivan. Således vill de inte ta ansvar.

Om du verkligen vill göra en sådan bänkskiva kanske de kan tillverka en skiva åt dig som du monterar själv på eget ansvar.

För övrigt är det många som förespråkar djupare bänkskiva. Jag hade gärna haft 70 cm själv on det hade passat i mitt hus.
Montera vill jag inte göra själv, väntar på en offert så får se vad de säger. Hade också velat ha 65+ i djup, men tyvärr är inte de inte möjligt.
 
Vi har en en bänkskiva 61 cm i marmor med urtag för häll. Företaget som levererade skivan delade skivan så att ena delen är som ett U för hällen passar och på högra sidan av hällen är det en rak skarv. Att bara såga ett hål för hällen gör att det är stor risk att den spricker när man ska lyfta den på plats.
 
tommib tommib skrev:
Jag tycker inte att det låter konstigt alls. Det är en stenskiva av natursten. Dessa är tunga. Risken med att göra ett dylikt urtag är att skivan knäcks vid monteringen. När den väl sitter där så är det naturligtvis ingen fara. Ofta är det väl så att företag som tillverkar stenskivor också mäter in och monterar dem för att kunna ta ett helhetsansvar. Då är det deras problem om de knäcker skivan. Således vill de inte ta ansvar.

Om du verkligen vill göra en sådan bänkskiva kanske de kan tillverka en skiva åt dig som du monterar själv på eget ansvar.

För övrigt är det många som förespråkar djupare bänkskiva. Jag hade gärna haft 70 cm själv on det hade passat i mitt hus.
Vi hade bänkskivor av marmor i vår förra bostad. Ena skivan hade urtag för diskho, andra hade urtag för gashäll. Standardljup på skivorna. Det var inga problem för stenfirman att göra det, men så var det ju också bänkskivor till kök deras primära "produkt" också.
 
tommib tommib skrev:
Jag tycker inte att det låter konstigt alls. Det är en stenskiva av natursten. Dessa är tunga. Risken med att göra ett dylikt urtag är att skivan knäcks vid monteringen. När den väl sitter där så är det naturligtvis ingen fara. Ofta är det väl så att företag som tillverkar stenskivor också mäter in och monterar dem för att kunna ta ett helhetsansvar. Då är det deras problem om de knäcker skivan. Således vill de inte ta ansvar.

Om du verkligen vill göra en sådan bänkskiva kanske de kan tillverka en skiva åt dig som du monterar själv på eget ansvar.

För övrigt är det många som förespråkar djupare bänkskiva. Jag hade gärna haft 70 cm själv on det hade passat i mitt hus.
Fast är inga problem med 55mm, i med 2 glasfiberstänger så håller det skaru se, inga konstigheter alls. Funkar på både på 20mm och 30mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.