Hej.
Jag ska renovera ett gammalt 50-talskök i ett lägenhetshus.
Har stött på en fråga när jag planerade köket med ikea. Som ni ser på bilden så sitter själva utsuget från köksfläkten i boxen jag markerat på bilden.
Min fråga är att jag helst vill ha ett högskåp på samma plats som det befintliga högskåpet står (till vänster om trumman som utsuget sitter i)
Problemet blir då att högskåpet som är 60 cm bredd behöver ha passbitar från väggen till vänster om högskåpet eftersom det är ett element på vänster vägg. Hur mycket kan man rucka på utsuget? Kan jag ha att skåpet står ivägen för utsuget med 5 cm eller är det helt kört att ”knöla in” röret från fläkten där? Har tänkt mig inbyggd fläkt i överskåp som ska sitta direkt bredvid högskåpet :)
Hjälp mig någon!
 
  • Ett 50-talskök med turkos inredning och en markering på en köksfläkttrumma till höger ovanför ett vitvaruhögskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan gå att modifiera Ikea-skåp så att du tar bort en del av högskåpets sida för att komma fram med röret. Men du får vara beredd på en del pyssel.

Det är opraktiskt att ha ett högskåp precis bredvid en häll eftersom kastrull- och stekpannehandtag då inte kan vridas åt sidan, dvs. besvärligt att använda zonerna (plattorna) på hällens vänstra halva.

Vilket fint kök du har nu och vilken bra kvalitet det har när det fortfarande ser fint ut efter mer än 60 år. Synd att byta ut det mot ett Ikea-kök med betydligt sämre kvalitet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack snälla för tipset, mycket bra tänkt. Missat det såklart.

Tänker också att det måste gå att pyssla lite så det löser sig.

tack för att du tog dig tid att svara ☺️
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det kan gå att modifiera Ikea-skåp så att du tar bort en del av högskåpets sida för att komma fram med röret. Men du får vara beredd på en del pyssel.

Det är opraktiskt att ha ett högskåp precis bredvid en häll eftersom kastrull- och stekpannehandtag då inte kan vridas åt sidan, dvs. besvärligt att använda zonerna (plattorna) på hällens vänstra halva.

Vilket fint kök du har nu och vilken bra kvalitet det har när det fortfarande ser fint ut efter mer än 60 år. Synd att byta ut det mot ett Ikea-kök med betydligt sämre kvalitet.
Håller med BirgitS: bevara och reparera ditt fina kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.