Hej alla!
Mitt andra inlägg på 14 år så snälla ha överseende om detta visar sig redundant. Är inte här så ofta... :)
Jag har provat söka men inte hittat specifikt svar på en dylik fråga.

Jag har ett tegelhus (vitt) från 70-talet med platt tak, lätt sluttande. Mellan tegel och tak är huset klätt med fjällpanel. Som högst är panelen ca 150 cm och som lägst 130 (höftade mått från minnet så de kan vara fel) på den höga delen av huset. På de lägre delarna av huset är den lite lägre (huset är ett etagehus från Hjältevad). Panelen har varit brunlaserad sedan huset var nytt och har genom åren blivit väl skött. Nu börjar vissa delar dock bli så dåliga att byte är oundvikligt. Jag skulle dock vilja ha annan färg på panelen, gärna grå. Frågan är då om detta är en tillräcklig utseendeförändring för att bygglov ska krävas?

Som krydda till frågan så funderar jag även på att antingen renovera de gamla fönstren eller byta ut dem helt. Oavsett vilket jag väljer så är min önskan att få dem vita då de har samma bruna lasyr som fjällpanelen. Detta är ju även det en utseendeförändring och här har jag genom sök förstått att det kan bli bygglovspliktigt att genomföra men jag har inte riktigt förstått när det är - eller inte är pliktigt. Vad säger ni?

Så frågorna i korthet.
Kan var och en av ovanstående förändringar vara fria från bygglov eller är båda pliktiga var och en för sig?
Kan en kombination av bådas genomförande samtidigt göra processen bygglovspliktig?

Är jag rörig så hojta till så ska jag försöka räta ut ev. frågetecken.
Tack på förhand!
 
Säkrast att kolla med din kommun vad som gäller.
Jag frågade min kommun om fönster och fick svar att det är bygglov om form, färg eller funktion ändras. Som du hade jag gamla bruna fönster i trä. Nya likadana fanns knappt att få tag på. Jag bytte till aluminium som öppnar på annat sätt och struntade i Bygglovet. Nu har det gått mer än tio år och ingen har klagat. Skulle någon undra hävdar jag att det alltid sett ut så. Vad jag sett finns inga så detaljerade originalritningar till huset.
 
  • Gilla
SvenGren
  • Laddar…
att renovera är inte bygglovspliktig i sig men att byta färg på fönster och panel kan vara det.
ingen på detta forumet kan ge en entydig svar på frågan men ovan info.

enklast är ringa kommunen och fråga.
 
  • Gilla
SvenGren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det kan ju läggas till att inte ens kommunens medarbetare kan ge ett entydigt svar på frågan. Men det minskar ju risken om du får svaret att bygglov inte krävs och om du kan bevisa att du har fått detta svar (t ex mot en sveklig kommunorganisations nekande) så halveras böterna (byggsanktionsavgiften) för överträdelsen.

Är det utanför detaljplan (och inga områdesbestämmelser ställer till det) så krävs vanligen inte bygglov för dessa åtgärder. Läs om det komplexa regelverket fungerar här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ju läggas till att inte ens kommunens medarbetare kan ge ett entydigt svar på frågan. Men det minskar ju risken om du får svaret att bygglov inte krävs och om du kan bevisa att du har fått detta svar (t ex mot en sveklig kommunorganisations nekande) så halveras böterna (byggsanktionsavgiften) för överträdelsen.

Är det utanför detaljplan (och inga områdesbestämmelser ställer till det) så krävs vanligen inte bygglov för dessa åtgärder. Läs om det komplexa regelverket fungerar här:

[länk]
I
S SvenGren skrev:
Hej alla!
Mitt andra inlägg på 14 år så snälla ha överseende om detta visar sig redundant. Är inte här så ofta... :)
Jag har provat söka men inte hittat specifikt svar på en dylik fråga.

Jag har ett tegelhus (vitt) från 70-talet med platt tak, lätt sluttande. Mellan tegel och tak är huset klätt med fjällpanel. Som högst är panelen ca 150 cm och som lägst 130 (höftade mått från minnet så de kan vara fel) på den höga delen av huset. På de lägre delarna av huset är den lite lägre (huset är ett etagehus från Hjältevad). Panelen har varit brunlaserad sedan huset var nytt och har genom åren blivit väl skött. Nu börjar vissa delar dock bli så dåliga att byte är oundvikligt. Jag skulle dock vilja ha annan färg på panelen, gärna grå. Frågan är då om detta är en tillräcklig utseendeförändring för att bygglov ska krävas?

Som krydda till frågan så funderar jag även på att antingen renovera de gamla fönstren eller byta ut dem helt. Oavsett vilket jag väljer så är min önskan att få dem vita då de har samma bruna lasyr som fjällpanelen. Detta är ju även det en utseendeförändring och här har jag genom sök förstått att det kan bli bygglovspliktigt att genomföra men jag har inte riktigt förstått när det är - eller inte är pliktigt. Vad säger ni?

Så frågorna i korthet.
Kan var och en av ovanstående förändringar vara fria från bygglov eller är båda pliktiga var och en för sig?
Kan en kombination av bådas genomförande samtidigt göra processen bygglovspliktig?

Är jag rörig så hojta till så ska jag försöka räta ut ev. frågetecken.
Tack på förhand!
I regel går det inte att svara på den här typen av frågor utifrån en beskrivning med ord, det behövs en tydligare redovisning av vilka skillnaderna kommer bli. Det är svårt annars att veta att den som beskriver ändringen har gjort det på ett tillräckligt tydligt sätt och även om den som hör det förstår det så som det var avsett. Med det sagt kräver en ny panel med annan fäeg troligtvis inte lov, men eventuellt fönstren beroende på hur mycket utformningen skiljer sig.
Som tidigare nämnts är det inget bygglov som krävs om det inte finns detaljplan och inga områdesbestämmelser som reglerar lovplikten.
 
  • Gilla
SvenGren
  • Laddar…
Jag kollar med kommunen och skickar sannolikt in en ansökan oavsett. Känns som det tryggaste alternativet. :)

Tack för er input och tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.