Hej

I vårt nya hus tänkte jag ha ett vardagsrum där det kommer vara tre stora glasdörrar, ett lågt fönster 15x4 (monterat högt upp på en vägg) och en utgång (utan dörr) till hallen.

Men när det ritades upp blev fönstret ändrat från fast till öppningsbart och när jag frågade om detta så fick jag som svar att det är ett krav att det skall finnas en utrymningsväg från varje rum och att glasdörrarna inte räknades som utrymningsvägar.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Det låter väldigt konstigt i mina öron. Varför räknas ett fönster som man inte kan komma upp till som utrymningsväg men inte en dörr?
 
Låter som ett missförstånd på vägen. Dörrar är utrymningsvägar i första hand såklart. Finns det alltså en väg ut genom ytterdörr samt en typ altandörr?
 
Om man spånar lite, så kan jag tänka mig att du kommer att ha lås på dörrarna som troligen är gjorda så att de ev. måst öppnas med nyckel? I så fall inte en godkänd utrymmningsväg.

Däremot så får fönster normalt inte sitta högre än 120 cm över golv för att räknas om utrymmningsväg. Att de sitter högt över marken spelar ingen roll så länge brandkåren kan komma åt med stegbil eller liknande utrustning.
 
Tack för era snabba svar!

Jonatan79: Det finns en väg ut genom en ytterdörr och tre ut genom altandörrar.

hemapularen: Helt sant att det planerades att finnas nyckellås på alla dörrarna. Och som du säger så sitter fönstret för högt upp på väggen (~1,7m) så jag förstår inte varför det skall vara öppningsbart. Om de hade sagt att minst en dörr skall inte vara låst med nyckel så hade jag förstått problemet.
 
Redigerat:
Fast du kanske bör vara glad att slippa ha krav på lås utan nyckel på altandörr. Det blir väldigt lätt för en tjuv att slå ett litet hål i glaset och öppna dörren.
 
O
Är det inte så att det skall finnas 2 av varandra oberoende utgångar i ett hus?
Det räcker med ett fönster för att uppfylla de kraven som finns.

Om fönstret sitter för högt får man köra med stege fastsatt under fönstret...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.