Vi överväger att vara med på budgivning av en enplansvilla med källare. Källaren har bla 2 sovrum med icke öppningsbara fönster (dessutom för små för att ta sig ut), ingen annan väg ut från källaren finns än upp för trappen.

För oss är det jätteviktig att man kan ta sig ut från källaren om det händer något eftersom vi tänker sova där. Någon som har nått bra tips hur man kan lösa detta smidigast? Kan man bredda fönster, som redan är ganska låga mot mark idag? Eller göra någon lösning för dörr, fast det ser snyggt ut utifrån, och helst så ingen unge trillar ner..
 
E
Ska ni sova i källaren så ska ni absolut fundera på en lösning som innefattar dörr. En utvändig gjuten/murad källartrapp kanske?
 
C
En hemlig underjordisk gång vore ju toppen. Lite knepigt att fixa kanske. :p
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Gräva ut och gjuta en trapp samt sätta in dörr. Bästa lösningen men jobbigaste :)
 
O
Du får montera ett lite större fönster, som är öppningsbart. Sen montera en stege under fönstret
Jag kommer inte ihåg kraven på minsta storlek på ett fönster för att godkännas som utrymningsväg
 
Jag skulle nog dessutom kontrollera med kommunen hur det ser ut med bygglov för användningen av källaren. Jag tror inte du får bygglov för att anlägga bostadsyta i källaren om det inte finns någon alternativ väg ut.
 
hempularen skrev:
Jag skulle nog dessutom kontrollera med kommunen hur det ser ut med bygglov för användningen av källaren. Jag tror inte du får bygglov för att anlägga bostadsyta i källaren om det inte finns någon alternativ väg ut.
Vad är syftet med att fråga kommunen om bygglov för sovrum i källare för ett äldre hus (gissar på att det är äldre).
 
Är enda alternativet att ha sovrum i källaren? Skulle inte valt det av alla möjliga skäl om det på nåt sätt att undvika.
 
O
hempularen skrev:
Jag skulle nog dessutom kontrollera med kommunen hur det ser ut med bygglov för användningen av källaren. Jag tror inte du får bygglov för att anlägga bostadsyta i källaren om det inte finns någon alternativ väg ut.
Hmmm jag som tillhör den skaran som tjatar om att söka bygglov måste faktiskt erkänna att jag skulle inte söka bygglov. Men jag skulle se till att det finns en till utgång. Ett fönster i godkänd storlek är inte allt för svårt att få fram.
Men i Ts fall så var väl källaren inred redan?:)
 
Vad jag menar är att om man skall köpa ett hus med xx kvm inredd boyta, så vill iallafall jag veta om jag köper ett svartbygge eller om allt är OK. OM det skulle visa sig vara ett svartbygge, så får man ta ställning till om man vill köpa eller om man vill "göra rätt" och söka bygglov osv.

Det är säkert så att OM det visar sig vara inrett till boyta utan bygglov, så är risken för att kommunen skall agera omt det väldigt liten, men jag skulle ändå vilja veta innan jag köper.
 
Är vi säkra på att bygglov krävs för att inreda en källare i ett gammalt hus? Jag trodde inte ens att det behövs en bygganmälan?
 
I min kommun: bygganmälan.
 
När det gäller sovrum i källare är det ju även viktigt inför köp att kolla om de mätt radonhalten.
 
Samt att det finns bra ventilation för sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.