Hej, jag sitter och filar på en planlösning och har då ritat ett litet utrymme för Luft/vatten värmepump. Men sen fick jag en ide att det utrymmet kanske går att placera under en trapp istället och på så sätt få lite mer användbar yta. Är det någon som är kunnig och vet om det är möjligt att ställa en pump där (att den får plats?)?
 
VIlken del av pumpen menar du? Enheten på insidan huset eller den på utsidan? Sök på olika aggregate så får du längd,bredd,djup på olika modeler så ser du vad som passar.
Inomhusdelen ska ju helst sitta på ett ställe där den når så manga rum som möjligt.
Utomhusdelen ska sitta så att den får tillräcklig med friskluft så att inte står och fläktar ut samma luft som den sen suger in igen.
 
Det beror väl på hur stor den är? Vad är det för värmepump och har du nån ritning eller bild på det tänkta utrymmet?

Eftersom det är en luft/vatten så behöver den inte nå några rum... Däremot kan ju innedelen antingen vara en elpanna stor som ett kylskåp eller en hydrobox med en värmeväxlare och cirkpump som är betydligt mindre.
 
Så här tänkte jag från början. Där rödmarkerade är "Teknikutrymmet" och nedanför tänkt ett bastu utrymme. Om jag kan istället nyttja utrymme under trappen (och bygga in den) så får jag ju ett större basturum.

Ev att man skall vrida trappen på något annat vis. Nu har jag tänkt en L trapp med böjen nertill. Men det kanske skall vara en L trapp med böj upptill istället så kan man nyttja utrymmet under trapp bättre?

Ritning av ett hörn i ett hus med en L-formad trappa och ett utrymme markerat i rött.
 
Är det inne- eller utedelen du undar över? Vad är det för värmepump och tillhörande panna?
 
Det är innedelen jag funderar på. Har inget speciellt märke eller så i tanke ännu, utan bara hur jag kan lösa ytor på bästa sätt.
 
Ok. Ska du ha en elpanna med inbyggd varmvattenberedare, eller en hydrobox som kopplas till nån befintlig tank? Vad har du för system för värme och varmvatten i dag?

Elpannorna brukar vara stor som ett kylskåp, dvs 60x60 golvyta och runt två meter hög. Sen behövs det lite utrymme runtomkring för att koppla in saker och komma åt vid service.

En hydrobox är betydligt mindre, men kräver å andra sidan en plats för en separat varmvattenberedare...
 
Redigerat:
Detta är ev ett nybygge så jag har ingenting idag. Därav sitter jag och "spånar" lite hur jag kan utnyttja ytor på bästa sätt.

Så Hydrobox var nytt för mig. Så insatt är jag i denna värmedel ännu :)

Min tanke var först en Elpanna med befintlig tank, så det blir 600x600 måtten du talar om, och är det jag ritat utrymmet för. 1500x900mm.

Men kände där att om jag kan få under den under trappen så får jag ju loss en bra yta till annat =)
 
Sedan behöver du golvbrunn där samt tätskickt
 
Ska du skaffa nytt så är det bäst med ett system med en komplett elpanna med vv-beredare. Och, som sagt var, det ska vara ett våtutrymme. Ju mer plats desto bättre eftersom det kommer att komma in rör för värme och vatten och man vill ha lite plats att koppla prylarna på och möjlighet att byta ut pannan eller komma åt den från nån av sidorna för att byta cirkpump, växelventil, expkärl, etc i framtiden.
 
ah läste lite snabbt, läste luft/luft. Men vad gäller luft/vatten så har jag detta system själv. På utsidan sitter aggregatet under altanen, på insidan är det samma sak som om du tänker dig en vanlig varmvattenberedare i tvättrummet. Alltså inget som tar mer plats än om du har vanlig frånluftsvärmepump.
 
Plats får du nog, särskilt om det är ett (lite) mindre hus och varmvattenberedaren inte är större än 200 liter. Men du får lite knepig ledningsdragning med dels tappvatten och dels värmeledningarna, plus att kylmedieledningarna till värmepumpens utedel ska dras till detta utrymme. Samt en försvarlig mängd el. En hydrobox har också lite ljud för sig - cirkulationspump och kontaktorer till elvärmare. Det behöver inte vara något besvärande men det är värt att tänka på innan.

Det är lämpligt med en våtrumsmatta i utrymmet men jag undrar om golvbrunn är nödvändigt. Det vore mer av säkerhetsskäl om man planerar för översvämning... Dock behövs det någon form av spill-ledning för säkerhetsventil och när systemet eller VVB ska tömmas. Det senare fallet kan man lösa med diverse trädgårdsslangar men då är det bra att inte behöva dra dem över fina parkettgolvet.

Normalt placeras nog sådant här i tvättstuga eller liknande där man ändå slabbar med vatten.
 
du behöver ha brunn I det utrymmet. Börjar tanken på 200 liter läcka måste de rinna ner i en brunn.
 
Dessutom kommer det att komma en skvätt vatten från varmvattenberedarens säkerhetsventil några gånger om dan som måste ledas bort på nåt enkelt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.