Är det någon som vet var man kan köpa verktyg för att provtryckare rör? Eller kan man bygga en själv?
Kommer dra mycket olika rör och orkar inte hyra, eller släpa hit en röris varje gång...
 
Jag har plockat ihop följande för att kunna provtrycka i första hand golvvärmerör, men grejorna går ju att använda på vilka rör som helst.

PICT4412.jpg

PICT4413.jpg

Du behöver mao inget speciellt verktyg utan bara en tryckmätare och två kranar.
 
Sålänge du har tillgång till vatten med tillräckligt högt tryck fungerar det ju bra. Har du inte det behöver du en provtryckningspump, finns med balja som rymmer lite vatten och en handpump med högtrycksslang och manometer. Med den kan du trycka 50-100 bar eller mer.... Dessutom även med glykol/etanol etc. Kostar drygt 2000:- med moms.
 
Ahlbom skrev:
När man provtrycker med det vanliga vattentrycket och en manometer, då stänger man kranen när det är trycksatt i systemet som skall testas?
Ja. Man har bara lite öppet och stänger vid rätt tryck för testningen.



 
Ah, bra då vet jag. Får se om det blir testning med vattentrycket eller en billig provtryckningspump.

Tack för svaren!
 
Hej!

Är det inte möjligen så, att man vill utföra prov under höga tryck med vätska, medan prov under lågt tryck mycket väl kan ske med luft?

För kontroll av golvvärme borde det går bra med det senare, och det förenklar nog efterföljande arbete, om det visar sig att systemet inte är tätt och att man av den enledningen måste plocka isär.

En variant på ovanstående är undertryck och en vakuummätare. Men undertryck är svårare att skapa än övertryck.  

per

 
Mikael_L
Vakum tror jag inte på!

Absolut vakum ger sas max 1 bar i tryckskillnad, och det är ju dessutom väldigt svårt att uppnå. ca 0,6 - 0,8 bar undertryck är mer realistiskt.

Sen tror jag att förutsättningarna för det provade objektet förändras på ett osäkert sätt. Då slangar krymper ihop i kopplingarna istället för att expandera osv.

Men att prova med lufttryck kan jag däremot köpa, men då måste jag varna för att lägga lufttryck i större prylar, som expansionskärl och liknande. Risken för personskador blir så mycket större med stora mängder tryckluft istället för vatten.
 
Hej Mikael!

Jag tror på vakuum, men anbart i vissa sammanhang. Jag håller med Dig om att undertryck inte alls passar vid provning av "golvvärme". Jag tog med det för att egentligen bara ange ett alternativ vid täthetsprovning. Av rör exempelvis.

Mikael, den som tryckprovar måste veta vad han håller på med, och det vet nog han som installerar golvvärme. Provtryckning av lite större tankar har inget med tryckluft att göra, då gäller hydraulisk provning med vätska.

per


 
Mikael_L
Jo, jag tryckprovar rätt ofta olika saker på mitt jobb.
Idag har jag tryckprovat en kolonn med 7,5 bar. Då jag har en "nybörjare" med mig för upplärning så provade jag dessutom att räkna ut vilken kraft som verkar på ändstycket (38 cm i dia), vilket uppgick till 8,5 ton. Mest bara för att inskärpa för henne att man måste ha lite respekt med större prylar.

Jag kan iaf säga att om den varit fylld med luft istället så hade inte jag frivilligt varit i samma lokal. (Det var alltså en konstruktionsprovning, där den enda "garantin" jag har är att konstruktören tror sig ha räknat rätt, och det har dom iofs ofta, men inte alltid ::) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.