Undra om man tänker sig att man fortfarande utgår från någon lokal referenspunkt, tänker att om landhöjningen fortfarande sker med upp till runt 10mm/år lär väl marken även till viss del röra sig något i sidled, vilket på bara 100år kan ställa till det om man strikt utgår från en statisk punkt (typ gps med hög precision).
 
Cheesen
Intressant.. ska man från lantmäteriets sida då leta åt samtliga gränsmarkeringar i landet och göra en noggrann koordinatbestämmning? Vem ska betala detta?
T TypRätt skrev:
Undra om man tänker sig att man fortfarande utgår från någon lokal referenspunkt, tänker att om landhöjningen fortfarande sker med upp till runt 10mm/år lär väl marken även till viss del röra sig något i sidled, vilket på bara 100år kan ställa till det om man strikt utgår från en statisk punkt (typ gps med hög precision).
Intressant tanke... tänkte inte ens på landhöjningen... Det skulle ju kunna innebära att grannens frigga eller kommunens gata hamnar till viss del på ens tomt på en 25 år.... Att marken rör sig är inget nytt i norrbotten.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Undra om man tänker sig att man fortfarande utgår från någon lokal referenspunkt, tänker att om landhöjningen fortfarande sker med upp till runt 10mm/år lär väl marken även till viss del röra sig något i sidled, vilket på bara 100år kan ställa till det om man strikt utgår från en statisk punkt (typ gps med hög precision).
Vi har ju kontinentaldrift med ett par cm om året, men så länge man har kvar ett fysiskt stomnät att relatera sin GNSS-bestämda position till, så är det inget problem. Värre då i länder med vulkanutbrott och jordskalv.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Intressant.. ska man från lantmäteriets sida då leta åt samtliga gränsmarkeringar i landet och göra en noggrann koordinatbestämmning? Vem ska betala detta?
Om jag får gissa så skulle jag tro att de gränser som idag betraktas som säkert bestämda kan ersättas med koordinater som juridiskt förstahandsval, men för osäkra gränser måste man först göra en fastighetsbestämning innan man kan få juridiskt bindande koordinater - och att det blir upp till fastighetsägaren att betala för det om man vill ha det, precis som nu.

I praktiken handlar väl detta förslag om att snabba upp lantmäteriprocessen när det ska styckas nya fastigheter. Men jobbigt för den som köper en avstyckad fastighet och inte kan se en enda markering i verkligheten var gränserna går. Mer jobb för mätningsfirmorna att åka ut och banka ner träkäppar.
 
  • Gilla
Twilight81 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Intressant.. ska man från lantmäteriets sida då leta åt samtliga gränsmarkeringar i landet och göra en noggrann koordinatbestämmning? Vem ska betala detta?
Man kan ju gissa...
 
Det blir sannolikt enbart nya gränspunkter och sådana som mäts in av någon annan anledning.
 
Perfekt, en liten justering i databasen så får man större tomt :D.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
4774
Trodde att det var fastighetsgränserna som är det mer viktiga, vare sig det handlar om avstyckning eller huruvida min vedlada verkligen är min eller om det är grannens 😉. Har inte detta problem själv, vi låter sedan vi köpte våra grannar att använda en del av vår fastighet för annars skulle de knappt ha någon plats att vara på bakom sitt hus och själva har vi utrymme så det räcker ändå. Visst skulle vi kunna prata servitut/avstyckning men smått överkurs för en så pass liten del av vår fastighet som vi ändå aldrig har nyttjat.
 
4774 4774 skrev:
Trodde att det var fastighetsgränserna som är det mer viktiga, vare sig det handlar om avstyckning eller huruvida min vedlada verkligen är min eller om det är grannens 😉. Har inte detta problem själv, vi låter sedan vi köpte våra grannar att använda en del av vår fastighet för annars skulle de knappt ha någon plats att vara på bakom sitt hus och själva har vi utrymme så det räcker ändå. Visst skulle vi kunna prata servitut/avstyckning men smått överkurs för en så pass liten del av vår fastighet som vi ändå aldrig har nyttjat.
Jag lät min granne bygga ett par meter in på min tomt. Han är den typen som bygger ordentligt och gör klart allt han påbörjar så då är det inte så mycket att bråka om :)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Undra om man tänker sig att man fortfarande utgår från någon lokal referenspunkt, tänker att om landhöjningen fortfarande sker med upp till runt 10mm/år lär väl marken även till viss del röra sig något i sidled, vilket på bara 100år kan ställa till det om man strikt utgår från en statisk punkt (typ gps med hög precision).
Kontinentadrift, den är väl någon centimeter per år.

Jag läste också att vid jordbävningen som orsakade Fukushima-incidenten så flyttades marken på vissa ställen upp till fem meter i sidled.

Så, man bör nog koppla det till lokala referenspunkter.
 
T Troberg skrev:
Kontinentadrift, den är väl någon centimeter per år.

Jag läste också att vid jordbävningen som orsakade Fukushima-incidenten så flyttades marken på vissa ställen upp till fem meter i sidled.

Så, man bör nog koppla det till lokala referenspunkter.
Men.... blir det inte oerhört komplicerat när det rör på sig - men inte allt?
Vad ska gälla liksom? Om de lokala referenspunkterna är utanför eller innanför området spelar ju roll. I ena fallet så har man fått ett kärnkraftverk 5 meter närmare i det andra har man flutit med? men grannen längre bort är ännu längre bort?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men.... blir det inte oerhört komplicerat när det rör på sig - men inte allt?
Vad ska gälla liksom? Om de lokala referenspunkterna är utanför eller innanför området spelar ju roll. I ena fallet så har man fått ett kärnkraftverk 5 meter närmare i det andra har man flutit med? men grannen längre bort är ännu längre bort?
Referenssystemen är redan med väldigt varierande noggrannhet, men man brukar lägga upp dem så att de är sämst där det inte spelar så stor roll, tex över vatten eller i skog. Samma tänk borde funka här: Så länge som gränsen mot grannen förblir på samma ställe gentemot var marken är, så spelar det ingen större roll att tomten är en decimeter längre bort från nordamerika.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Referenssystemen är redan med väldigt varierande noggrannhet, men man brukar lägga upp dem så att de är sämst där det inte spelar så stor roll, tex över vatten eller i skog. Samma tänk borde funka här: Så länge som gränsen mot grannen förblir på samma ställe gentemot var marken är, så spelar det ingen större roll att tomten är en decimeter längre bort från nordamerika.
Det som spelar roll är som sagt att WGS84-koordinater (som man får från GPS) hela tiden driver bort från SWEREF-koordinaterna (och som idag alltså skiljer ca 7 dm enligt vad Lantmäteriet skriver). Det gör inget så länge man har en GPS-mottagare som är uppkopplad mot SWEPOS och som alltså kan korrigera för detta (och andra felkällor), men för enkla billiga mottagare så blir felet påtagligare och påtagligare. Glöm alltså att kunna hitta en fastighetsgräns med din mobiltelefon på några centimeter när.
 
  • Gilla
Twilight81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.