Vi skulle egentligen sälja vårt hus men jag har nu ev möjligheten att köpa ut min sambo. Jag blir dock inte klok på hur jag ska räkna ut vilken summa som jag ska ge min sambo. Vad jag förstår är det olika summor som det blir om vi säljer och delar lika kontra hur man ska räkna vid utköp och övertagande av lån? Varför går man inte bara på den summa vi skulle ha gått iväg med efter en försäljning?

Vi äger 50/50 och har gått in med lika stora summor.

Huset är värt 6,6 miljoner och vi har lån på 3,1 miljoner. Inköpsvärde 3,4 miljoner. Mäklararvode 70 000kr. Lagfart och pantbrev om totalt 100 000kr. Vi har renoverat för 150 000kr de senaste fem åren och det finns ett uppskov på ca 700 000kr som min sambo hade med sig in. Jag förstår det som att jag ska överta uppskovet när jag köper ut henne? Ska man räkna och plussa på den hela summan, hälften eller bara skatten? Hur kompenserar min sambo mig för det?

Kan någon hjälpa mig att räkna ut detta på rätt sätt? Vi ska gå till en jurist men jag blir tokig såhär i påsk att inte kunna komma fram till rätt summa så jag vet hur mycket jag måste ha för att kunna köpa ut min sambo.
 
O oakboom skrev:
Vi skulle egentligen sälja vårt hus men jag har nu ev möjligheten att köpa ut min sambo. Jag blir dock inte klok på hur jag ska räkna ut vilken summa som jag ska ge min sambo. Vad jag förstår är det olika summor som det blir om vi säljer och delar lika kontra hur man ska räkna vid utköp och övertagande av lån? Varför går man inte bara på den summa vi skulle ha gått iväg med efter en försäljning?

Vi äger 50/50 och har gått in med lika stora summor.

Huset är värt 6,6 miljoner och vi har lån på 3,1 miljoner. Inköpsvärde 3,4 miljoner. Mäklararvode 70 000kr. Lagfart och pantbrev om totalt 100 000kr. Vi har renoverat för 150 000kr de senaste fem åren och det finns ett uppskov på ca 700 000kr som min sambo hade med sig in. Jag förstår det som att jag ska överta uppskovet när jag köper ut henne? Ska man räkna och plussa på den hela summan, hälften eller bara skatten? Hur kompenserar min sambo mig för det?

Kan någon hjälpa mig att räkna ut detta på rätt sätt? Vi ska gå till en jurist men jag blir tokig såhär i påsk att inte kunna komma fram till rätt summa så jag vet hur mycket jag måste ha för att kunna köpa ut min sambo.
Börja med att räkna ut resultatet om ni skulle sälja idag och dela på resultatet. Nedan har jag använt grova belopp, er jurist kan göra en mer exakt beräkning.
Säljer för 6,6 Mkr
Skatten blir kring 0,6 Mkr, beror på om de renoveringar nu gjort ger avdrag eller ej och övriga eventuella avdrag
Kostnader för mäklare med mera 0,1 Mkr
Lån 3,1 Mkr
Återstår 2,8 Mkr
Den som övertar bostaden ska då ersätta den andre med 1,4 Mkr. Då har jag inte räknat in uppskovet där det krävs mer underlag för att göra en beräkning, det kan er jurist förhoppningsvis bedöma
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar.

Är det någon som vet hur jag ska räkna med uppskovet? Det hade hon med sig in och jag fattar det som att jag ska ta över det när jag tar över fastigheten? Det måste hon väl kompensera mig för?

Det är väl isf bättre om det skattas bort direkt och man delar på det?
 
Redigerat:
O oakboom skrev:
Tack för ditt svar.

Är det någon som vet hur jag ska räkna med uppskovet? Det hade hon med sig in och jag fattar det som att jag ska ta över det när jag tar över fastigheten? Det måste hon väl kompensera mig för?

Det är väl isf bättre om det skattas bort direkt och man delar på det?
Om ni har köpt bostaden som sambors delar ni på de summor som försäljningen ger inklusive uppskov. Troligen är det enklaste att ni även betalar för skatten på uppskovet ( kostnad i nivå kring 150 tkr, det vill säga 75 tkr var och en) innan ni fördelar den återstående summan. Det är osäkert om ni kan föra över uppskovet till dig som ny ägare, kolla detaljerna kring detta med juristen. Om du tar över uppskovet bör det sänka den ersättning du ska ge med halva den uppskjutna skatten, cirka 75 tkr.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vilken typ av renovering ska man ta upp? Allt som gjorts över tid? Det som är avdragbart de senaste fem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.