Hej alla!

Sitter och funderar på vilken tjocklek på isoleringen jag ska ha och har försökt mig på en uträkning i frågan.

Som det är nu sitter det 270mm i det snedtak (45 grader) som det hela gäller.
Frågan är om det skulle löna sig att lägga in 45 mm extra innan vi slår på skivorna.

Kan min uträkning nedan stämma? Och finns det någon ANNAN anledning än värmeförlust att isolera lite extra?

Tack för svar!

Isoleringsgrad

U-värde = Lambda /tjockleken i meter

Typ.......Lambda ......Tjocklek cm.......U-värde
31 cm.......37.................31...............0,11935
27 cm.......37.................27...............0,13704

Värmen som passerar ut = U-värde * kvm * temp.differens
Kvadratmeter Innertemperatur Utetemperatur Tempdiff
120 22 5 17
(Snittet under 2014)


Typ............W/h................................KW/år
31 cm......243,5 passerar ut............2 132,9 passerar ut
27 cm......279,6 passerar ut............2 448,9 passerar ut

Differens 316,0 KWh / år
 
Redigerat:
ja det kan det säkert, du har ju redan ganska tjock isolering så lite till gör varken till eller från.
 
Det var så jag tänkte också! Snickaren menar på att det jag har (270mm) räcker gott. Grannen menar tvärtom så då räknade jag lite på det.

Kör som det är då :)

Tack för svaret!
 
316 x ~1.50 kr/kwh ( gissat elpris) =474 kr /år är 4740 kr på 10 år

Vad kostar 120 kvardratmeter 45mm isolering ?
 
du har med all sannolikhet annat som läcker mer värme än så. Då är det fånigt att lägga ännu mer pengar på att få en tjock isolering ännu tjockare.
Det blir ungefär som att köpa superdupersnålabesparandefönster och montera de i en fuskbyggd 70tals kåk.....blir aningen svårt att få igen den besparingen.
 
hyggabus skrev:
316 x ~1.50 kr/kwh ( gissat elpris) =474 kr /år är 4740 kr på 10 år

Vad kostar 120 kvardratmeter 45mm isolering ?
Räknat med billigaste isoleringen så blir det 1 200 kr + att snickaren som ska sätta panelen räknar med runt 1 000 kr i ökad arbetstid. Med mitt nuvarande elpris (om uträkningen stämmer) skulle jag spara in det på 7-8 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.