Funderar på att bygga nytt hus på jordbruksfastighet (riva det gamla huset).

Finns det någon som vet hur man räknar ut blivande taxering av ett nytt hus. Endast huset då jordbruks och skogsmarken taxeras separat.

Vad blir det för skillnad i taxering på ett 160kvm och 200kvm med samma standard.

Huset är planerat i mörkaste småland om det nu gör skillnad!

Irish som längtar hem! ???
 
KOlla på http://www.skatteverket.se/skatter/fastighetstaxering/

Där finns länkar till sidor där du kan räkna ut taxeringsvärdet på ditt hus (och därmed också fastighetsskatten). Jag är inte säker på reglerna på just hus på jordbruksfastighet, men tror du hittar svar på även det. Generellt sett beror taxeringsvärdet på dels vilket värdesområde ditt hus ligger i (som du också kan ta reda på via länken ovan), dels byggnadsår och dels vilken standard det har (storlek, hur många badrum, helkaklat, värmesystem osv). Detta och andra faktorer anger du och får på så satt ett taxeringsvärde uträknat. Jag har ringt och dubbelkollat med Skatteverket att uträkningen på deras sida stämmer, och det ska den tydligen göra. Du kan även kolla lagfarter på hus i ditt område för att se i vilken härad taxeringsvärdena ligger.
/Kristian
 
1000 tack för hjälpen. Det fungerade utmärkt.

Det var kul att leka runt på den sidan lite. Om man väljer glaserat tegel istället för oglaserat så får man i vårt fall 30 000 kr högre taxering.

Om man planerar för endast ett litet rum, mindre än 4kvm, för klädvård så minskar taxeringen med 67 000.

:D Irish
 
Varsågod :D Ja, det är riktigt kul att labba runt lite med det! Så kan man räkna ut vad man ska ange för värden för att få det taxeringsvärde man vill ::)
 
beräknade vårat blivande hus 1950000:- !! i Sundsvall shit va dyrt!
 
Och min nyrenoverade skånelänga som få se en höjning från dagens 320.000 till 580.000. Shit dyrt!
 
ja det känns som 1950000 inte kan stämma,
 
Jag tror det finns ett stort antal hus som är undertaxerande…

…å detta förstår jag. Renoverarman sitt hus betalar man med skattade pengar både material och jobb (om man inte gör det själv.) och sedan tvingas man betala mer för att man underhåller sitt eget hus. Det enda som inte kostar är att låta det förfalla om man inte går till ytterligheter.

Jag höjer mitt taxeringsvärde med nästan 100000 för att jag bygger upp kakelugnen igen… när jag har byggt om och renoverat allt jag har för avsikt att göra med vårat hus kommer vi ha ett taxeringsvärde över 3200000 kr mer än dagen dubbla värde. Detta ska jag straffas för! Jag blir arg! >:( så nu tänker vi på något annat.

mvh plexi
 
1 713 000 blev det för 200 kvm i mörkaste småland, och då är tomten taxerad till 100 000

Så det kan stämma Ecke!

Vi får hoppas skatten är borttagen om 10 år!!

Irish
 
Det finns ett riktvärde som säger att taxeringsvärdet ska utgöra 75% av köpeskillingen på huset, MEN, detta vet vi ju alla att det knappast stämmer för gamla hus. Anledningen till att jag tog kontakt med Skatteverket för att kolla upp allt så noggrannt var att det hus vi köpte inte hade något taxeringsvärde eftersom det innan vi köpte det ingick som hus i en större fastighet (det är en gammal tjänstebostad till herrgården som ligger precis intill) och då var taxeringsvärdet satt för hela fastigheten + husen.

Mäklaren hävdade att vi skulle räkna med att taxeringsvärdet skulle bli 75% av köpeskillingen vilket ju skulle vara helt barockt. Huset är från 1830, ligger ute på vischan och är inte nyrenoverat, vilket jag påpekade för mäklaren men hon stod fast vid att vi fick räkna med 75% av köpeskillingen, troligtvis för att svära sig fri. Så otroligt korkat av henne! I vårt fall skiljer det ca. 1000kr per månad i fastighetsskatt mellan ett taxeringsvärde på 75% av köpeskillingen och det taxeringsvärde som jag fått besked av Skatteverket att det FAKTISKT kommer att bli. Det är ganska mycket pengar, och hade mäklaren bara lyft telefonen och kontrollerat detta hade hon kunnat pressa upp priset en bit. Tur för oss, men man blir SÅ trött på mäklare :'(

Plexi: Sanslöst med en ökning på 100.000:- för en kakelugn! Herregud, man ska alltså straffas för att man vårdar sitt hus, återställer saker till originalskick, förbättrar uppvärmningen osv, helt sanslöst! Jag går också i kakelugnstankar...vi får se, det hade varit otroligt kul att själv mura upp en ugn :) Fast, det är ju lite andra saker som har högre prio just nu...jeeeez...mycket renovering blir det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.