hej alla tekniker!

behöver hjälp me att få den rätta h-balken..
skall ha en 120x120 balk.
längd 393cm...
hur mycket last klarar denna????
tacksam för ett mycket snabbt svar

mvh
snickar estwing
 
Nu har jag inte formelsamlingen hemma tyvärr, men det saknas i vilket fall en del info för att kunna räkna ut detta.

-Vilken typ av "H-balk" pratar du om, de finns i olika godstjocklekar? (HEA, HEB och även HEM).
-Vilken sträckgräns har balken som skall användas, numer har de vanligen 355N/mm2 men tidigare var det ofta klenare?
Vilken typ av last har du, punktlast på mitten eller jämt fördelad last över hela längden?

Om du anger detta så är det en smal sak att räkna ut maxlast och nedböjning.
 
hej igen....
jo stålet i mitten är 5 mm
över å under är 8 mm tjockt.
det är jämt fördelad last på den.
vet ej vad för balk det är..
e skitkass på detta...
mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Då är det en HEA 120 du har.

Jag får fram att den håller för 4.8 ton utbredd last om den har sträckgräns på 220N/mm2.
Den kommer då att böja ner nästan 3 cm.

Eftersom jag inte har rätt formelsamling så reserverar jag mig lite mot dessa uppgifter även om de verkar vara rimliga siffror.
 
ok... den som nu sitter där har böjts ca 3 mm i mitten.... vad kan det va för last då?
*dum fråga* men aja går det att svara så e jag tacksam...

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
ok... den som nu sitter där har böjts ca 3 mm i mitten.... vad kan det va för last då?
*dum fråga* men aja går det att svara så e jag tacksam...

mvh
snickar estwing
Knappt 500kg får jag det till om vi fortfarande snackar jämt fördelad last över hela balkens längd.
 
ok... med den lasten, kommer den att böja sig mera lr stangerar den sig där??
tack för hjälpen hittills!
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
ok... med den lasten, kommer den att böja sig mera lr stangerar den sig där??
tack för hjälpen hittills!
mvh
snickar estwing
Deformationen i stål är konstant mot belastningen så länge du belastar mindre än stålets sträckgräns.
Till skillnad från trä så ökar inte en deformation i stål med tiden.
Med andra ord så kan du sova mycket lugnt om du har belastat ovan nämnda balk och endast fått en nerböjning på 3mm.
Då har du mycket god säkerhet mot överbelastning även om det skulle vara en gammal balk med hållf 220N/mm2 och nedböjningen kommer inte öka med tiden,
 
strålande.. nej balken är 2,5 år gammal bara så.....
tack iaf...
m,vh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.