Bor i ett 70-tals hus, håller på med renoveringar av barnens rum och jag passar på att dra om lite el. När jag ändå är upe på vinden så tänkte jag dra in nätverkskabel. Min tanke är att sätta dubbel-jack RJ45 i vardagsrum, hall samt i bägge barnens rum. Har ett skåp nära hallen där jag tänkte sätta in en kopplingsbox (cat 6) från Direktronik och en enkel switch för att få ut lite fler LAN-utgångar än vad jag har på min router (Apple Time Capsule).

Har idag inte lagt VP-rören än men här är frågan. Får man plats med cat.6 siames kabel i ett 16mm VP-rör? Om man kör med dragfjäder och lite såpa? Det är inga superlånga avstånd någonstans så jag antar att det även borde fungera med cat.5e men jag vill ju helst kunna ha stöd för så snabbt det går för att t.ex. streama filmer etc.

Hur ser det ut prismässigt? Har hittat priser på siames kabel på allt från 7,40 kr/metern till 24,50kr/metern så risken finns väl att någon av dem är cat.5e?

Kopplingsdosor? Känns också som om detta är en djungel, mängder av olika varianter och priser.

Har gjort lite sökningar i forumet och på internet men en hel del är från 2005-2006 och det borde väl ha hänt lite sedan dess?
 
20 mm rör? Streama filmer kan du i och för sig göra på Cat 3 kablar. Men man vet ju inte vad som kommer i framtiden. Tänk om någon bygger ett holodeck i barnens rum i framtiden... :p

Varför behöver kabeln vara siames, fungerar det inte bra med två vanliga Cat 6 UTP? Det har jag dragit.
 
Redigerat:
HenrikHuslöse skrev:
20 mm rör? Streama filmer kan du i och för sig göra på Cat 3 kablar. Men man vet ju inte vad som kommer i framtiden. Tänk om någon bygger ett holodeck i barnens rum i framtiden... :p

Varför behöver kabeln vara siames, fungerar det inte bra med två vanliga Cat 6 UTP? Det har jag dragit.
Har du dragit två vanliga cat 6 UTP i ett 16mm VP-rör eller kör du 20mm?
Kändes spontant lite smidigare med siames om man ändå skulle ha två uttag och bara ett rör ner.

Idag kostar ju gigabit-pryttlar inte speciellt mycket (routrar, switchar etc) och det känns lite halvdumt att dra in cat5e bara för att det (förmodligen) räcker till vad de använder idag, eller?
 
  • Gilla
erikced
  • Laddar…
Jag har dragit skärmad cat5 siames i vp16 och det är inte kul. Den är ungefär lika tjock som en cat6 utp med plastkryss i mitten.
Därmed rekommederar jag VP20 för det jobbet. Beroende på hur din siames är utformad kan det gå i ett vp16 rör. en vp16 slang är bara att glöma. Alternativet till ett vp 20 rör är att du kör med dubbla VP16 och en singelkabel i varje. Som dosa i väggen använder man vanliga apparatdosor.
 
Jag uttryckte mig lite oklart. Jag har dragit två Cat 6 kablar i kanal, inte i rör. Det där "plastkorset" i mitten är något jag gillar. Det håller isär ledarparen och hindrar att de kläms ihop om man klämmer kabeln. Det är väl därför den är lite tjockare än Cat 5. Vill du köra snabbare än 1 Gbit är nästa steg 10GBASE-T. Officiellt kräver den dock ännu värre kabel för längre sträckor, Cat 6a.

Att det flesta trådarna om nätverkskablar är gamla har nog att göra med att många har gått över till trådlöst. Hmmm... Nu blev jag oavsiktligt vitsig.
 
  • Gilla
d4danbe
  • Laddar…
Finns olika tjocka CAT6. Med eller utan plastkryss i mitten.. Tekniknedrarna säger att kablar med plastkryss i mitten presterar bättre. Försäljare av CAT6 utan kryss säger att dessa är lika bra.

Jag tror knappast att du märker någon skillnad, om du inte ska använda kabeln som 10Gbit trunk mellan två dataställ :cool:

Annars håller jag med Henrik. Varför Siameskabel? en st cat6 siames är tjockare än de flesta varianter av 2st singelkablar.

Det går hyffsat bra att rymma 2st CAT6 (även tjocka med kryss) i ett 16s rör. Om det är ett hårt VP-rör som går rakt ner från vinden till en dosa.

Drar du nya rör så skulle jag dra VP20 om jag vore du.
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Finns olika tjocka CAT6. Med eller utan plastkryss i mitten.. Tekniknedrarna säger att kablar med plastkryss i mitten presterar bättre. Försäljare av CAT6 utan kryss säger att dessa är lika bra.

Jag tror knappast att du märker någon skillnad, om du inte ska använda kabeln som 10Gbit trunk mellan två dataställ :cool:

Annars håller jag med Henrik. Varför Siameskabel? en st cat6 siames är tjockare än de flesta varianter av 2st singelkablar.

Det går hyffsat bra att rymma 2st CAT6 (även tjocka med kryss) i ett 16s rör. Om det är ett hårt VP-rör som går rakt ner från vinden till en dosa.

Drar du nya rör så skulle jag dra VP20 om jag vore du.
Inte för att verka småsnål men det är ju lite skillnad i pris på VP 16mm á 9.95 på byggmax och 20mm som ligger på 25-30 kr för 3m. Jag är inte heller låst på siames-kabel men trodde i min enfald att det skulle vara en fördel att dra en siames som satt ihop jämfört med två separata kablar om det är lite trångt.

Hur skiljer man ut de olika tjocklekarna på cat-6 kablarna? Finns det något system eller är det till att kolla på specarna?
 
Du kommer förmodligen att ångra dig om du drar VP16 istället för VP20 bara för att spara några kronor.

Om några år kanske du vill försöka trycka in en antennkabel till ungarnas rum också?

Enda sättet att skilja ut tjockleken på olika kablar är om det står kabeldiameter i specen. Eller klämma å känna..
 
Jag hade redan tänkt att dra antennkabel i ett separat rör, det blir ju ändå olika dosor med olika placeringar. Såvida det inte finns ett vägguttag med coax och två stycken cat6 rj45. Då kör jag allt i ett VP 20mm rör och glömmer att jag ställde frågan ;-)

En nackdel med att dela rör är att nätverkskabeln skall halvvägs in i huset till en kopplingspanel medan coaxen skall till andra ändan av huset där parabolen sitter.
 
Redigerat:
HenrikHuslöse skrev:
...Officiellt kräver den dock ännu värre kabel för längre sträckor, Cat 6a. ...
Åh, fan? Jag som trodde att Cat 6a var en bättre kabel, inte värre. :cool:
 
Senaste jag hörde var att man behöver CAT6a om man ska köra 10Gbit och kabeln är längre än 67meter. Känns inte så aktuellt i en villa..

Måste man absolut vara värst så är det ju ändå fiber som gäller :cool:
 
Tyckte jag slet som ett djur att få igenom en cat5e siames genom VP16, ångrar bittert att man inte la en VP20 istället.
 
Jag har precis dragit två Cat6 UTP (med plastkryss i mitten) genom en 16, flexrör. Det var trång ja, men med lite glidmedel så gick det hur lätt som helst, ett dragsnöre först bara.
 
haha ja det är ju klart som korvspa att man måste ha dragtrå :p vet att det går till och med i 4st cat5e kabel i 16 rör.

sedan är ju fråga, vilken bandbredd behöver gemene man? börjat man snacka om att man ska ha 1Gbits och 10Gbits så behöver man ju uppgradera sina datorer lite med :p
 
Tänkte uppdatera tråden med information så här långt.

Jag har bestämt mig för följande;
  • 100 löpmeter cat.5e oskärmad UTP (Kjell&Co 399kr)
  • 5 st UTP cat.5e RJ45-uttag 2x infällt (Kjell&Co 55 kr/st)
  • Patchbox 12 portar cat.5e (Kjell&Co 299 kr)
  • Slitsverktyg, Typ krone (Kjell&Co 199 kr)
  • D-Link DGS-1008D 8-portars switch (Netonnet 369 kr)

Kör dubbla cat.5e i VP 16mm
 
  • Gilla
eforsberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.