Börjar bli smått desperat. Ska det vara så förbenat svårt att hitta en vanlig utomhustermometer av den gamla "vanliga" sorten?

Har skickat ut brorsan, mamma, maken och mig själv på mängder av räder till varuhus, byggvaruhus och andra ställen - men utan framgång.

Jag vill INTE ha:
- en digital termometer
- en sån där spretig i gjutjärn alternativt svart plast där siffrorna sitter på grenar omväxlande på höger och vänster sida, urrrrk (absolut vanligast varianten på alla ställen jag letat på!)
- någon sorts väderstation

Jag VILL ha:
- en termometer i rostfritt stål, koppar, emalj eller glas eller liknande vackra material
- en termometer som är cirka 2 dm hög, sätts på utsidan och kan avläsas inifrån fönstret, har diskreta röda och blå siffror, är lite gammaldags (fanns i alla fall mellan 1920 och 1980) och är lite rundad

Var hittar man en sån? Brorsan tyckte jag skulle gå till något gammalt hyreshus och deala till mig en i utbyte mot något nytt, men det vågar jag inte.
 
*fnissar* Jag tycker brorsans idé vad bra! Här hemma har maken precis köpt en liten trådlös "väderstation" som bara är en liten decimeterhög grej vi ställer dår det passar.

Jag försöker se framför mig hur du menar, men jag begriper inte riktigt... Du kan inte googla och försöka hitta nån bild kanske?
 
Åk till K-Rauta! Där köpte jag min till landet....59 spänn typ!
 
Jag har hittat den! Efter fruktlöst letande på Åhléns, Coop Forum, Lantmännens, diverse byggvaruhus, Tradera, Kama Fritid, Bauhaus, Biltema och andra som brukar ha det mesta - men HUR kunde jag glömma Clas Ohlson?

Jag har hittat min gammaldags termometer nu. Nästan gratis dessutom!

Kolla på www.clasohlson.se, i vänsterspalten väljer man "Värme och Kyla" och därefter "Termometrar". Scrolla sedan nästan längst ner till "Fönstertermometer 24-1290". Ber om ursäkt att jag inte kunda lägga in en bild så där som ni andra gör, men det verkar inte finnas en direktlänk till just denna termometer.

Är så glad att jag hittat den!
 
Vad bra att du hittade en sån du letade efter! Precis en sån har vi med, de funkar förvånansvärt bra. Eller så är det för att de är så enkla som de fungerar så bra...

241290_X_2004-06-30_130907.jpg

PS. Klicka på bilden, då blir den större. Högerklicka på den så får du fram adressen på den!
 
Personligen fastnade jag för denna klassiker.
Sitter med en dito idag från ICA ??!! och den rostar ngt rent otroligt.

Termometer.jpg

Denna kvalitetsprodukt kan avläsas från köksbordet. Bör justeras så att nollan är kl 12 efter montage. ;)
 
Sophia skrev:
Vad bra att du hittade en sån du letade efter! Precis en sån har vi med, de funkar förvånansvärt bra. Eller så är det för att de är så enkla som de fungerar så bra...


PS. Klicka på bilden, då blir den större. Högerklicka på den så får du fram adressen på den!
En sån köpte jag med! Jag lessnade på allt datorjunk där displayen svartnar efter 2 år eller där batterierna ska bytas i tid och otid på externa radiomoduler.

Ibland är analog-mekaniskt verkligen det bästa alternativet!
 
Köpte en likadan klassiker för två veckor sedan
hos den lokala järnhandlaren (Järnia)

33:00

Fanns inte på Jula

Grattis Lycke!

//KoW
 
Hej Sophia!
Jag klickade på bilden för att få den större och sedan högerklickade jag på den, sparade den på min hårddisk, gick tillbaka hit och insåg att bilden måste ligga ute på nätet någonstans för att kunna importeras hit till forumet. >:(
Det var då jag gav upp!

Sedan kommer jag tillbaka och ser att du har lyckats - hur enkelt som helst! - med det som jag försökte och gick bet på...

Snällt av dig att lägga ut bilden så att alla slapp sitta och leta i Clas Ohlsons digra utbud! (Fast det är ganska kul också, att kolla på alla deras prylar menar jag.)
 
ClasseClas och KnockOnWood:
Visst är de bra?! :D Inte världens snyggaste kanske, men lätta att avläsa, enkla och diskreta.

Passar in i vår sprillans nya stuga som ska försöka se äldre ut än vad den är. Kändes inte alls rätt att dunka upp en liten display på köksväggen med digitala siffror.

Är jätteglad att jag fann den - så billigt dessutom. Järnia har vi inte här i närheten, men Clas Ohlson (om jag inte beställer den från nätet, förstås!).
 
Jajamän, trots att det inte går att läsa av tempen på en tiondels grad när, men vem bryr sig? ::) ::)
Svärfar knökade upp 2 såna termometrar på landet hos oss så att han alltid kan kolla upp den rätta tempen i skuggan morgon som kväll. 8)
 
Jag AVSKYR generaliseringar vad gäller könen och arbetar stenhårt på att mina egna ungar ska växa upp med en mer jämlik syn på män och kvinnor, men när jag läste ditt inlägg ClasseClas, så kände jag att jag för en gångs skull inte kunde låta bli att tänka "typiskt män!".

Jag syftar på din svärfar som måste kunna avläsa temperaturen i alla lägen. Min farfar, morfar, pappa och svärfar är alla likadana på den punkten. Farmor, mormor, mamma och svärmor däremot säger saker som "det ser ut att bli fint väder idag!" medan den manliga ligan säger "det var 11 grader i skuggan nu på morgonen!".

Dessutom verkar de ha en förkärlek för regnmätare (!). VAD är det som är så intressant med regnmätare? Först ösregnar det. Sedan går man ut i trädgården, avläser regnmätaren och konstaterar att "det har ösregnat"!!! Obegripligt för mig.
 
Lycke skrev:
Dessutom verkar de ha en förkärlek för regnmätare (!). VAD är det som är så intressant med regnmätare? Först ösregnar det. Sedan går man ut i trädgården, avläser regnmätaren och konstaterar att "det har ösregnat"!!! Obegripligt för mig.
Blev så full i skratt! Precis så gör mina föräldrar som är +65 och även grannarna som är i samma ålder! Lovar här och nu att jag aldrig ska köpa en regnmätare!
 
Lycke skrev:
Jag syftar på din svärfar som måste kunna avläsa temperaturen i alla lägen. Min farfar, morfar, pappa och svärfar är alla likadana på den punkten. Farmor, mormor, mamma och svärmor däremot säger saker som "det ser ut att bli fint väder idag!" medan den manliga ligan säger "det var 11 grader i skuggan nu på morgonen!".

Dessutom verkar de ha en förkärlek för regnmätare (!). VAD är det som är så intressant med regnmätare? Först ösregnar det. Sedan går man ut i trädgården, avläser regnmätaren och konstaterar att "det har ösregnat"!!! Obegripligt för mig.

;D :D Tack för nostalgitrippen! Morfar & mormor, 80-tal i smålands djupa skogar.
Jag förstod heller aldrig syftet med att ha stenkoll på temperaturen och regnmängd, men de såg tjusningen och var nöjda, och jag är fortfarande idag stum av beundran! ;)
 
Nu sitter jag också och garvar, tack för det! :D Regnmätare... ;) Mormor hade en i koppar, under den bodde det en massa läskiga öronbaggar så jag vågade aldrig tömma den där mätaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.