Hej

Har en del belysning i trädgården under vintertid.
Förra året gick det kablar genom buskage etc, och barn snubblade på dessa då och då.

Vill gräva ned kabel bla till uthuset och därifrån koppla in en del belysning och även en motorvärmare.

Har i mitt förra hus grävt ned "riktig" kabel och haft elektriker koppla in elcentral osv.

Men jag vill nu gräva ned en kabel som har stickkontakt "klart" för att slippa anlita elektriker.
Dels för att belysningen inte är statisk år från år, gräver kanske upp kabeln nästa år och ändrar position men också för att vi hyr huset och det är inte troligt att vi får detta bekostat, eller ens får dra in el där.

Finns det någon färdig kabel att gräva ned för lite enklare installationer, eller temporära lösningar tex över en vinter?

Tack på förhand!
 
Mikael_L
Här hamnar vi i tassemarkerna mellan en fast installation och tillfällig.

Ska jag hårddra det lite så bör det väl ses som en permanent och fast installation, som därför ska vara utförd på det viset. T.ex. med kablar typ EKKJ, EKLK, N1XV fast monterade, och därmed också fast monterade uttag och sånt.

Men då kommer du kanske ändå inte ifrån en liten bit skarvsladd i slutet, så lite kan man ju ändå fundera över hur mycket bättre det egentligen blev ... ;)
Hade det t.ex. varit en frigga, fast ansluten i bägge ändarna så var det mer självklart bättre.

Så lite pragmatiskt sett ska du kanske skaffa en lite bättre gummikabel (RDOE ; äldre beteckning) och lite bättre kontakter än den sämsta sorten till denna.
Och sen betrakta det hela som en "tillfällig" installation.
Var medveten om att det också är så. Även en så bra gummikabel som RDOE har en begränsad livslängd utomhus, exponerad av solen och väder och vind.
Främst åldras den av sol och värme.
Så glöm inte i så fall bort att kontrollera kabeln årligen, efter sprickor i höljet osv. Och ta helst väck det hela vid ev försäljning av huset.
 
Nej, anslutningskablar (skarvsladdar) finns inte för direkt nedgrävning i mark.

Det är standardsvaret. Sedan finns en liten öppning i att vissa tillverkare tillåter gummikabel i markrör. Det kanske lutar lite åt att svära i kyrkan med att föreslå sådant, men å andra sidan är det nog bättre än att gummikablarna ska ligga på marken, bli trampad på och bli infryst i is etc. Motorvärmare kommer du antagligen att dra fram på ett eller annat sätt...

Den gula markslangen 50 mm som finns allmänt i bygghandeln duger. Åtminstone stickproppsänden går att trä igenom.

Den gummikabel som kan komma ifråga är H07RN-F (RDOE) vilken är den vanligaste som man hittar i handeln idag. Den bör helst komma från en tillverkare som tillåter markförläggning i rör, t.ex Nexans.

Se till att skydda alla kontakter på vägen, t.ex genom att montera uttagen upp och ned, eller en hink över. Inga skarvkontakter i slangen. Försök också hålla antalet skarvkontakter till ett minimum till motorvärmaren. Det går ju att dra i flera kablar i samma markslang. Och till sist givetvis en portabel JFB i uttaget på huset om det inte redan finns i centralen.
 
Skillnaden måste vara lite hårfin mellan att ligga två dm is och två dm jord. Därför hoppades jag att det fanns nåt mer exakt hur man gjorde temporära installationer nedgrävda.

Jo, typ pulkakörning, snöbollskrig "drar" i sladden som ligger över gräsmattan, och det är ingen höjdare att montera ned = ta bort sladden till julgransbelysningen ute... den blir kvar till töväder.

Antog att det fanns lite bättre "färdiga" kablar som kunde grävas ned någon meter här och där. Där barnen och vi springer vintertid.

Ska kika efter dessa rör att år från år dra genom kablar, och kontrollera kabelns skick varje år förstås.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Den gummikabel som kan komma ifråga är H07RN-F (RDOE) vilken är den vanligaste som man hittar i handeln idag.
Nja, H05 nånting heter en, gammalt namn = REVE (var det väl) som nog också är vanligt förekommande, särskilt på färdiga sladdställ man köper på Jula, rusta m.fl. Och den är inte alls lika bra kabel.



Men jag vill väl påstå att egentligen är alltså en gummikabel liggande löst på marken under flera månaders tid godkänd, trots vissa skaderisker med denna.
Men om man skyddar den bättre genom att gräva ner den några cm så blir det plötsligt mindre godkänt, trots att säkerheten egentligen ökar.

Men jag tror att det förhåller sig som så, att det som grävs ner lite brukar rätt ofta plötsligt bli permanent för all framtid.
Och sen, sådär 15-20 år senare så har gummikabeln ruttnat ihop tillräckligt för att kunna orsaka ett tillbud.
 
Detta blir en temporär installation då kablarna enkelt kan dras ur slangen. Men H0xRN är annars godkänd för permanent användning utomhus. Se upp bara så att det inte står H07RR på kabeln som jag sett Jula sälja.

Vill dock inte förorda VM i gummikabelförläggning i och med detta...
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Vill dock inte förorda VM i gummikabelförläggning i och med detta...
:D :p
 
Jag tycker att ni har kommit till väldigt kloka slutsatser i denna tråd, Micke och Bo. :)

//Patrik
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi har haft uttag i trädgården på tapeten några gånger nu, alltså avsedda för permanent bruk, även vid regn och rusk. Det finns inga egentliga problem med det annat än priset.

Men vi ska kanske börja med ett vanligt IP44-uttag. Vi (och jag) har lärt oss i denna tråd att ett sådant uttag håller IP44 endast med locket stängt! Man får alltså inte använda uttaget (stickpropp i) vid regn. Engelsmännen är framsynta på många områden och har faktiskt väderskyddade uttag som är slimmade:

Uttag utomhus.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför finns inte motsvarande på den svenska marknaden?? Här hittar man bara uttagscentraler typ denna från ABB:
Fritidsuttagsstolpe.jpg

Även om man nu tycker att det pryder sin plats i trädgården (Aha, en P-plats för bilen, mitt bland hallonbuskarna!) så kanske man inte tycker om priset på några tusenlappar och uppåt. Stolpe tillkommer... Finns det andra, snyggare och billigare?

Ja, man kan ju tillverka en huv själv av en glassbytta eller något annat snyggt och använda ett vanligt IP44-uttag på en stolpe.

Till dessa fast installerade uttag använder man en markkabel som N1XV, EKKJ, ACEFLEX. Inga konstigheter där.

Lågprisvaruhusen säljer enklare modeller med fäste i form av ett spjut som trycks ned i marken. De lite dyrare kan ha en huv som tillåter användning i regn. Men gemensamt för dessa är att de ansluts med stickpropp, och ibland med en väldigt kort anslutningskabel – 1.8 meter hos det gröna på bilden!

Uttagsspjut.jpg

Hur har dom tänkt här? Detta spjut är endast användbart som ett tillfälligt grenuttag, som då lika gärna kan ligga på marken. Men då en variant har en timer inbyggd är det ändå tänkt för lite mer permanent användning?

Dessutom tillåter inte spjutet på bild användning av uttaget vid regn, eller närmare bestämt, det framgår inte, men då uttagen ser ut att ha dåligt väderskydd med stickpropp i så får man anta att det inte bör användas vid regn. Eller så har det en dränering av inträngande vatten, som inte löser JFBn. Det finns med och utan JFB på sladden.

Det finns även andra varianter, där en serie uttag från Oase (säljs bl.a av www.conrad.se och www.vattenliv.nu) ser ut att ha ett bra väderskydd i form av en huv som dras ned över uttagen. Den stora fördelen med just detta är att det levereras utan anslutningskabel, men har istället ett intag. Det möjliggör användning av en skarvkabel av valfri längd.

Uttag trädgård Oase.jpg

Andra varianter finns som verkar ha ett bra väderskydd, och uppenbarligen är avsedda för permanent användning då de finns med både timer och fjärrkontroll. Nu drar dock priset iväg och passerar en tusenlapp.

Nästa fråga är vilken kabel som kan användas till dessa. Den måste ha stickkontakter så det är i stort bara gummikabel som gäller. Vissa tillverkare av H07RN-F tillåter förläggning i rör i mark. Oklart dock hur långt man kan dra på detta. Denna typ av kabel är visserligen tillåten för permanent användning utomhus, men detta liknar en fast installation som troligen går lite över gränsen. Även om kabeln enkelt(?) kan dras ur och i en 50 mm markslang för inspektion så faller nog denna underhållsåtgärd i glömska någonstans efter säsong två...

Om vi nu har rört oss lite i gråzonen så kan man lika gärna ta upp kabeltypen ACEFLEX också. Har haft den på tungan tidigare, men... Detta är en kraftkabel för fast installation som har samma uppbyggnad som den mer kända N1XV, dvs PEX-isolerade ledare med PVC-mantel. Den får grävas ned (utan rör) precis som alla andra kraftkablar, och får även användas inomhus. Den stora skillnaden är att ACEFLEX är flexibel, nästan lika mjuk som en anslutningskabel. Faktum är att den har lika finkardeliga ledare som anslutningskablar. Märkspänningen 1 kV borgar dessutom för en lite tjockare isolering än i en gummikabel för 750 V. Den finns från 3G1.5 mm² och uppåt till huvudledningsstorlekar. En fin kabel! Det är lockande att montera stickpropp och uttag på en sådan kabel och gräva ned den... Jag säger dock inte att man får göra så, jag ser bara inga tekniska eller elsäkerhetsmässiga hinder för det innocent0009.gif. Man får en kabel som utan tvekan får läggas i mark, med eller utan skyddsrör. Det är dock inte är anslutningskabel och ska inte användas (böjas så ofta) som en sådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
nyvillaägare och 1 till
  • Laddar…
Eftersom ni hyr huset hade jag prioriterat verklig säkerhet och flexibilitet framför total regelefterlevnad. Dra in en gummikabel i en vanlig trädgårdsslang och gräv ner. Montera därefter en kontakt och koppla in en kontakt med jordspjut. Alternativt slakta jordspjutkontakten och sätt den direkt på kabeln istället för kontakten. Sätt dit stickpropp.

Koppla in i lämpligt utomhusuttag. Om ni inte har jordfelsbrytare så sätt en portabel jordfelsbrytare där i vägguttaget.

Trädgårdsslangen kommer i praktiken att skydda kabeln bra, och skulle någon ändå råka gräva igenom den av misstag så finns jordfelsbrytaren där som extra skydd.
 
Tills den dag någon gräver i trädgården och hittar en vattenslang.
Aha, vatten till hallonbuskarna! Den får jag klippa med sekatören och skarva ihop senare.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
TS hyrde ju huset tillfälligt och skulle ta upp kabeln sedan, så då borde risken för detta vara liten, Men man kan ju alltid lägga ett markeringsband över slangen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.