Hej,

Jag ska bygga en fristående bastu utomhus och har lite tankar och idéer som jag undrar om någon har möjlighet att kommentera på.

Vi har ett begränsat utrymme med yttermått 290x243 cm. Inom detta utrymme kommer vi att ha en ingång från söder (uppåt i bilden) med ett förrum som kommer att vara 80 cm brett. Det ska finnas plats för en bänk (i gult). När man kommer in i bastu genom 60cm dörr finns bänkar i L-form varav en högre lav längst ned i bild i mörkare blå färg. Längst upp i bild trappas nedre laven ner för exv. barn att sitta på och titta ut. Längst upp i bild finns även ett stort fönster från golv till tak på ca 137,5 cm brett (kanske minskar pga fönsterkarmen ska få plats).

Konstruktionsmässigt tänker jag mig att bygga denna på plintar, blir nog 3 per sida och 4 i mitten varav två under innerväggen. 45x145 tryckimpregnerad bärlina (samt fastskruvad inre bärlina för att även stödja golv i ytterkant) med 45x120 tryckimpregnerad golvbjälklag. 22cm råspont med 3mm plastmatta ovanpå. Ytterväggar 70mm med utvändigt vindpapp och ytterpanel och invändigt 3mm träfiberskiva och 16mm bastupanel. Taket består av reglar på 45x120 (ej tryckt) med ovanliggade plåt som leder ner regn till garagets stuprör. Lodrätt ytterpanel medför att facken för isolering troligen blir cc60 i både bredd och höjd. Elektroniken får en elektriker sköta, men 3-fas och vanlig el är förberett för dragning från separat undercentral i garage.

Det blir även kallförråd mellan garage/granne och friggebodsbastun.

Några funderingar så här långt:
- Limträbalk (istället för 45x70regel som övriga väggar) i korsning mellan ytterdörr och fönsterruta för förstärkt stabilitet på 70x70 för ökad hållfasthet på yttervägg uppåt i bild?
- Hur nära det stora fönstret (från golv till tak) kan väggmonterade aggregatet (9kw) sitta? För tillfället är tanken att respektera säkerhetsavstånd på 80cm (rosa i bild) och därefter skyddsplåt mot fönster och egenbyggt "träbur" gentemot lavarna. Detta pga barn i hushållet. Blir således totalt 13,5 cm från aggregat till fönster med skyddsplåt vid 8cm från aggregat.
 
  • Geometrisk komposition, fyrkantiga och rektangulära former, primära färger och svart, abstrakt, möjligtvis en stiliserad karta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall och grus, med betongplattor, delvis omgivet av byggställningar, under byggnadsarbete eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.