Hej ,
Vi skall bygga ett hus på ett skaft tomt. Som Ni vet, innebär detta att det finns ju en infart till tomten (och i i vårt fall, infarten är ungefär 40 m). Detta innebär mycket arbete på vinter , mycket snö som skall skottas. Jag skall köra med bergvärme och vatten burna slingor på plattan.

Jag tänker hur det går om jag skall köra med värme slingor under infarten och t.o.m på trappingången till huset också? På så sätt slipper man en massa snö och vinner mycket tid.

Har någon gjort detta? Skall man köra med el slingor eller vatten slingor? Hur dyrt kommer det att bli? Är det värt överhuvudtaget att köra med värme slingor utomhus?


Hälsningar
Alborz
 
Köp en fyrhjuling med plog istället, tror det kommer bli väldigt mycket billigare än att smälta snö med el eller vatten.
Värmepumpen måste bli abnormt stor om den dels skall värma huset men även 40m väg.
 
Vi gjorde en beräkning på ett projekt en gång, en jätte villa i fashionabla Särö utanför göteborg.

Det skulle gå åt så löjligt mycket energi för att hålla uppfarten tillräckligt varm, så det gick inte att motivera kostnaden.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men vi täknade ut att det skulle bli billigare att anlita personal som skottade varje dag.

Hållet med ovanstående inlägg, köp en 4hjuling, det är om inte annat bra mycket roligare! :)
 
Jag har sett någonstans att man rekommenderar 200 W/m2. 40 m väg, 4 m bred blir då 32 kW. Om den är påkopplad 100 dygn och strömmen kostar 1,50/kWh blir det 108 kkr.

Vill man inte betala för strömmen kan man skaffa sig en bergvärmepump dimensionerad för lite större hus, och en 1000 meter borrhål. Då kommer man nog undan med 10 kW :)
 
40 m uppfart är väl inget att hålla rent. Har 25 m utan möjlighet att placera snön utom på de sista 5 m till vänster. Går alldeles utmärkt att hålla rent med en slunga av större modell.
 
Om vi jämför det med en fotbollsplan som är uppvärmd så kostar går det åt 5000kWh/månad för din uppfart.
Eftersom du inte registrerat dig korrekt och uppgivit var du bor så kan jag inte ge en bättre siffra en så.
Mao, snöslunga eller 4wd är det som gäller.
 
Jag iofs varit med och löst uppvärmningen till en uppfart i ett p-hus, ni vet ett sånt där i källaren i hyresfastigheterna inne i stan, med en läskigt brant uppfart.

Men där gjorde vi bara två spår för däcken, Det var mest för att man alltid skulle få grepp, så det vart inte många kvadrat..
 
Om tomten/gräsmattan är såpass stor att du planerar skaffa en åkgräsklippare hade jag lagt värmeslingorna åt sidan och istället inhandlat ett snöblad eller snöslunga att hänga på den vintertid.
Ett snöblad är den billigaste investeringen men klarar bara en viss mängd snö samt bygger upp vallar relativt snabbt, snöar det ett antal dagar så blir det ofta problem med var man skall göra av snön samt att vallarna tenderar att växa oroande fort.
Att hänga på en snöslunga är dyrare men du slipper vallar och kan i stort sett hantera nästan vilka snömängder som helst och den sprider lätt ut den över tomten eller in i buskarna. En annan fördel med en slunga är att den maler sönder snön och samtidigt komprimerar den lite vilket gör att snömängden blir mindre.
Sedan finns alltid möjligheten att hjälpa grannar och närboende med snöröjningen och relativt snabbt tjäna in investeringen och samtidigt få bra grannsämja.
 
Redigerat:
Eller bygg tak på uppfarten. :)

Vad gör den här frågan i juridikforumet?
 
Kan man inte ställa en vattenmantlad kamin i ett förråd och elda på rejält när det behövs?
 
Niteowl skrev:
Kan man inte ställa en vattenmantlad kamin i ett förråd och elda på rejält när det behövs?
Många o dyra liter med glykol....
 
Man kan lägga en elmatta. I södra Sverige räcker 250-300 W/m2 installerad effekt, bor du längre norrut krävs 300-350 W/m2. (hittade info på vi i villa) Man har det inte påslaget när det inte behövs. Svårt att säga hur mycket energi som åtgår, men man kan göra en uppskattning baserad på markens beskaffenhet och smältentalpi för snön.

Kräver ju att ytan är isolerad under mattan också.
 
Hej,
Tack för alla feedback. Ok, jag tror att jag har insett att det kommer att bli ganska kostsamt om jag skall värma upp infarten. Jag tro att jag kommer att köra med snöslunga alt. fyrhjuling.

Med Vänlig Hälsning
Alborz
 
I de mera proffeionella sammanhangen, det finns ju uppvärmda trotoarer etc. Där har jag hört att man nyttjar restvärme i ventilationsluften från byggnaderna till att värma upp vatten i slingorna.
 
Finns det ingen i din närhet med traktor du kan anlita?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.