Hej,

Nu när det verkar som att sommaren tagit slut (iaf på min breddgrader) tänkte jag bygga mig en dagbädd :p Har funderat på det några år men det har fallit på att få tag i dyna och liknande.
Nu tänkte jag köra på standarddynor, tex från Ikea som har någon som är 62x62 - det skulle ju kunna innebära en dagbädd på runt 180x120.
Vad skulle ni bygga den av för virke, jag funderar nu på limträ - endera köra med 90x90 för hörnstolparna men det kan ju bli väldigt "tungt" eller tex 56xXXX och klyva ned till 56x56 men jag är rätt det blir för tanigt?
Någon som har några idéer åt mig så jag kommer igång?

Tack på förhand, Boppen
 
Dagbädd? 90mm x 90mm stolpar?

Varför lägger du dig inte inne och ställer fönstret på glänt. Så slipper du regnskurarna.

Nej, det är nog något jag inte förstår. Vilken del av landet är detta?
 
Hej,

du har helt rätt angående att man borde lägga sig inne med fönstret på glänt - just nu vräker regnet bara ned! Men tanken är att den ska stå i Gästrikland, och det var lite på skoj jag skrev det där med sommaren - att nu när det ser ut att bli lite sämre väder efter några dagar med kanonväder - då får man för sig att bygga utemöbel.

Det var ju just det där med dimensionerna jag var orolig för, att man tar i för mycket och det bara ser klumpigt ut.
Det blir ju fyra stående stolpar på cirka 200 (cm), en en rammad enliggyta på 180x120 mellan dom i "nederkant" och så högst upp en ram mellan stolarna som man kan spänna något tyg emellan.
Sen blir det nog någon typ av ryggstöd på en långsida och ena kortsidan.
Jag har ingen planhyvel eller så men en klyvsåg - så jag lär hålla mig till någorlunda färdiga dimensioner - därav att jag funderade på limträ istf vanliga reglar. Men då kanske jag skulle fundera på att köra med tex 56x220 och klyva ned till lämpliga dimensioner?
 
Efter idogt letande efter bilder för mer inspiration börjar jag mer och mer luta åt att bygga den av 56mm limträ:
Stolpar och "överliggare" av 56x56 (som jag klyver till av 56x220)
Själva ramen som dynorna ska ligga i av 56x108 (ca) - det är ju här som den största belastningen blir, och de blir även de av 56x220 som jag klyver på mitten.
Skulle jag kunna hålla sådana dimensioner bör den dessutom inte bli alltför tung - frågan är ju bara hur stolparna kommer bete sig då jag klyver ned dom - de blir ju nästan bara en "lamell" (eller vad man kallar det) breda.
 
Det blev en konstruktion av 56mm limträ till slut, nu efterhand kanske det blev lite onödigt grovt då den känns rätt tung men det får jag ta med mig till nästa version ;)

Ska bl iintressant att se hur den kommer klara att stå ute, men jag har klyvt limträt så de alltid består av två delar ihopp om att det ska bli lite samma som om jag "vändlimmat" (eller vad det heter - när man klyver en regel ochvänder den ens delen etthalvt varv och snurrar den ett halvt varv och sen limmar ihop den igen).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rosen.johansson och 6 till
  • Laddar…
Grymt snygg! Blev sugen på att göra en egen!
 
Tjusigt! Hade inte tackat nej till en sån där ute i trädgården, perfekt att läsa/slumra i en stund. (y)
 
Dalbotös skrev:
...perfekt att läsa/slumra i en stund. (y)
Eller bara "umgås" lite tillsammans med rätt sällskap :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Eller bara "umgås" lite tillsammans med rätt sällskap :surprised:
J-vlar också - tänkte tydligen inte på alla aktiviteter när jag räknade på dimensionerna ... :p
 
Den räcker nog till, speciellt om man är mainstream och bara är två.
Bra att du byggde så rejält förresten :)
 
Riktigt snygg, en sådan blev man ju grymt sugen på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.