Vi håller successivt när vi renoverar på att konvertera från radiatorer till golvvärme. Ovanvåning är klar sedan några år med en egen fördelare. Fördelarshunt sitter i källaren och matar i nuläget bara denna fördelare.

Nu har vi två slingor på bottenvåningen som ska driftsättas (radiatorer i övriga rum något år till). Tanken är att bottenvåningen får en egen fördelare och denna gör jag nu en plan för att koppla in.

Bild nedan visar fördelarshunt i källaren med rör upp till fördelaren uppe. Kan nämnas att det inte finns några avstängningsventiler utöver fördelarshuntens avstängning mot primärsidan, alltså inga vid fördelaren uppe.

Fördelarshunt i källare med pump, mätningsinstrument och kopparledningar för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är att kapa kopparrören mellan shunt och pexen som går upp och bygga ihop något enligt skissen nedan.

Handritad skiss av fördelarshunt och kopplingsschema för installation av golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag vill uppnå med det hela är:
-Det uppenbara: grena av GV-matningarna till den nya fördelaren.
-Få in injusteringsventiler på respektive fördelares retur för balansering.
-Få möjlighet att stänga till en fördelare om man vill göra service på den andra oberoende av varandra.
-Gärna kunna fylla på, spola bort luft och eventuellt tappa av nere från källaren (med golvbrunn och allmänt ruff) så jag slipper dra trädgårdsslangar och slabba på exempelvis ovanvåningen där allt utom fördelarskåpet är av trä.

Kopparrören på GV-sidan i källaren är 22 mm och jag tänkte använda mig av Vatettes kopplingar och ventiler för att få ihop det. Flödesjusteringen blir LK Evo. För påfyllning kanske jag sätter en riktig ventil för avtappning/påfyllning eller så blir det ett T-stycke+avstängningsventil+huv.

Tar mycket tacksamt emot varje tips eller synpunkt kring denna plan! Några saker jag går och funderar extra på:

-Finns det några problem med att fylla/spola från källaren istället för vid fördelaren (man stänger då till den andra fördelaren samt mot primärsidan på shunten)?
-Kan man tro att vattnet i matningarna upp till övre plan (från högt i källaren till lågt två våningar upp) kommer att hänga kvar om jag tar loss och bygger om ett rör i taget i källaren? Så slipper jag störa den delen som fungerar perfekt. Eller är det hopplöst och jag borde tappa ned kontrollerat för att slippa en oundviklig dusch?

Många tack på förhand!
 
Har redan kommit på ett tips till mig själv :). LKs injusteringsventil ersätter även avstängningsventil så de jag har ritat på returerna utgår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.