S
Vi står i färd med att bygga nytt hus. Tomten är köpt och dialog med arkitekt för att ta fram optimal planlösning pågår. Nästa steg blir då att välja hustillverkare och entreprenör eller - om valet faller på lösvirkesbygge - byggfirma/entreprenör.

En tanke som då slår mig som inte har några erfarenheter av att bygga hus är att  redan i detta läge och fram till nyckeln överlämnas, anlita en extern kompetens som helt står på vår sida. D v s en resurs som kan det här med att bygga hus och som kan vara med redan i de första valen (lösvirke eller prefab). Känns som att en sådan resurs, även om den såklart skulle kosta några tusenlappar, skulle vara en både kvalitetsmässig och ekonomisk fördel.

Antar att min tanke inte är ny. Har läst en del om rollen "Kvalitetsansvarig" vilken det alltså finns lagstadgade krav på ha med i alla byggprojekt. Men kan man tänka sig att utöka den kvalitetsansvariges uppdrag att även omfatta ovan nämnda behov?

Tacksam för synpunkter och tips! Gärna även tips på namn/företag i NÖ Skåne.
 
Tommy66 skrev:
Antar att min tanke inte är ny. Har läst en del om rollen "Kvalitetsansvarig" vilken det alltså finns lagstadgade krav på ha med i alla byggprojekt. Men kan man tänka sig att utöka den kvalitetsansvariges uppdrag att även omfatta ovan nämnda behov?
Många KA tar på sig utökade uppdrag.
Som jag ser det så finns det fördelar med att ge KA dett uppdraget istället för att dra in en till i projektet.
Min rekommendation är att du fixar detta först, innan du skriver slutligt avtal med entreprenören, så kan du även få hjälp med att förebygga problem redan i avtalet.
En grundlig genomgång av ett avtal tillsammans med en byggjuridiskt kunnig (som en del KA även är) kan bespara dig från bekymmer och utgifter senare.
 
I NÖ Skåne finns tex Vånga Fastighets och Byggkonsult. De tar (enligt sin marknadsföring iaf) på sig sådana uppdrag som du efterfrågar.
 
Jag anlitade en KA som åtog sig utökad kontroll av bygget. Han anlitades innan jag skrev på kontraktet med entreprenören; granskade dokumenten, gjorde förtydliganden och tillägg. Deltog i byggsamrådet. Besökte bygget regelbundet och var med på de byggmöten jag kallade till. Fixade slutdokumenten. Merkostnaden låg på ca dubbelt KA-arvode och var värt guld.

Eftersom jag bodde tio mil från byggplatsen kändes det extra tryggt att veta att jag hade en lokal person tillgänglig på detta sätt.

En sådan person skall väljas med omsorg och det är inte fel att kontakta och personligen möta fler innan man bestämmer sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.