Hej!
Jag har möjligheten att förskjuta en vägg i ett sovrum så att sovrummet får ca en kvm extra golv-yta. Lägenheten är en vindsvåning, med kattvind längs hela lägenheten.
Ytan som tillkommer får alltså en ny vägg som är ca en meter hög, 40 cm lägre än den andra, det är alltså sluttande tak. Kattvinden utanför är helt oanvändbar, knappt kryphöjd.
Jag tänker att det inte borde finnas några hinder för ett genomförande eftersom ytan inte har något gemensamt syfte eller värde. Det är en enkel operation.

Har någon här genomfört något liknande eller har erfarenheter värda att tänka på?
 
P
Låter som du behöver prata med styrelsen. Tänk på att inte såga av reglar som ev stöttar upp takkonstruktionen
 
P Posselosse skrev:
Låter som du behöver prata med styrelsen. Tänk på att inte såga av reglar som ev stöttar upp takkonstruktionen
Tack för ditt svar. Jag vill veta lite mer innan jag presenterar detta för styrelsen. Kattvinden är döyta för föreningen, den har inget funktionell värde får någon än mig. Men jag behöver veta om det finns tekniska, ekonomiska, juridiska, sociala hinder som styrelsen kan hävda för att neka detta. Det får inte vara ett godtyckligt beslut från styrelsen, är min tanke.
 
Jag hade samma problem i mitt förra (ägda) hus. Der viktigaste är att man inte, som nämnts, behöver göra någon åverkan på takstolen/takstolarna. Dessutom förmodar jag att kattvinden i sig självt ger isolering vilket innebär att extra isolering måste tillföras (för min del drygt 30 cm) samt risk för golvdrag. Då minskar det önskade utrymmet. (Jag löste detta på annat sätt men det är OT.) Är det dessutom hyresrätt blir vinsten av ytterligare yta minimal med tanke på alla kostnader för ingreppet.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Jag har samma problem i mitt förra (ägda) hus. Der viktigaste är att man inte behöver göra någon åverkan på takstolen/takstolarna. Dessutom förmodar jag att kattvinden i sig självt ger isolering vilket innebär att extra isolering måste tillföras. Då minskar det önskade utrymmet. (Jag löste detta på annat sätt men det är OT.) Är det dessutom hyresrätt blir vinsten av ytterligare yta minimal med tanke på alla kostnader för ingreppet.
OK!
Min utvidgning lämnar fortfarande kvar kattvind så det är inte en total utökning bara partiell. Men i en bostadsrätts-lägenhet vill jag få nys på vilka rättigheter jag har och vilka skyldigheter förstås. Styrelsen är inte kompetent, de skall inte ta godtyckliga beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.