Hittade konstigt nog ingenting om detta, så här kommer en fråga.

Jag är lite intresserad av ett 1,5-plans smålandshus där man har vattenburen värme i nedervåningen, men på övervåningen har man el-element! Någon som har en känsla för hur kostsamt det kan bli att utöka det vattenburna till 3 radiatorer på övervåningen? Jag vill heller inte riva upp en massa golv i onödan då huset i övrigt är hyffsat nytt och med bra material.
 
Stora problemet är nog hur du skall kunna dra rören till rätt plats utan att riva upp för mycket. Räkna med 3 -4 000 per radiator i material (handlar du själv på ex. rinkabyrör.se så blir det billigare), Om man sedan tänker sig en rå utanpåliggande rördragning så skulle jag tro att du hamnar på 10- 20 000 för rördragningen, med en lite mer diskret dragning så kan det kosta hur mycket som helst.

Då har jag räknat med att du skall ha lite kraftigare radiatorer. Om vi antar att du vill ha bergvärme eller annan värmepumpsdriven värme så bör man ha "överdimensionerade" radiatorer för att kunna hålla lägre temp, och därmed få bättre verkningsgrad på pumpen. Skall du värma med ved eller annan eldning så kan du klara dig med klenare, billigare radiatorer.
 
Tror du kan räkna med ungefär 100kr/m rör. Om du gör jobbet sjäv. Alltså då 200kr/m för ett 2-rörssystem.
 
Ja, utanpåliggande blir ju inte så vidare snyggt, men jag antar som du säger att en snyggare lösning kan kosta väldiga pengar. Nu minns jag inte mer än att det är en frånluftsvärmepump i huset. Är det troligt att denna måste bytas för att orka med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.