Det här må vara en dum fråga, men jag vill ändå ställa den.

Min tomt gränsar till mark som tillhör samfällighetsföreningen. Marken är idag helt oanvänd. Ingen vistas där och ingen ser marken. Tror därför att föreningens medlemmar skulle uppskatta att få en försäljningsintäkt.

Har ännu inte väckt frågan, men är intresserad av att köpa c:a 800 m2 av samfälligheten och "utöka" min egen tomt, samt i samband med detta få detaljplanen ändrad så att jag kan bygga ett större hus.

Tror ni det är helt kört, eller är det värt att kontakta en arkitekt med juristkompetens för att försöka driva ärendet?
 
Jag tror att du kommer att väcka en sovande björn. För om du skall bygga större genom att köpa samfällighetens mark och ändra detaljplan, så skall du se att det snart är "åttiofnutton" andra som får exakt samma planer.

Det svåra i det hela är nog att ändra detaljplanen. Där kan det ju vara en fördel om ni är många som vill ha en ändring till stånd. Men, om samfällighetens mark ägs också av människor som inte kommer kunna köpa en plätt kan det bli mycket "jantemotstånd".

Har du inget annat för dig de kommande tio åren kan det ju vara ett kul projekt, men annars har jag sett att det finns andra hus till salu... :)
 
Tack för synpunkterna!
 
Antagligen kan du få arrendera marken, men om du sedan får/vill bygga på ofri grund är ju en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.