sunnis
Hej!

Har villa byggd 2018 där jag passade på att montera solceller från husleverantören, anläggningen är en Nibe solceller (7,4kWp) med Nibe växelriktare på 6kWh. Sitter i söderläge och har fungerat mycket bra med en produktion på ca 7500kWh. Har 27g taklutning och tvåplanshus 100kvm byggyta så taket är inte särskilt stort. Har två slingor utan optimerare.

Garaget har sadeltak i samma väderstreck som huset på 75kvm byggyta 27g lutning och tänkte bygga en anläggning där på ca 7kWh så jag får totalt 14kWh.

Går det att köra med dubbla växelriktare eller ska man förlänga DC kablaget från huset och dra in i garaget och placera en ny större växelriktare där? Blir ca 15m extra kabel och då är det även 9,5m till nocken på huset, och sen i backen 0,5m så den totala längden på kablarna blir runt 25-30m. Hur långa kablar är rimligt att ha?

Kommer en firma nu på fredag för att ge pris och lösningsförslag men tänkte börja förkovra mig i ämnet igen.

Andra saker att tänka på när man upphandlar en anläggning år 2022? Det verkar vara stor skillnad jämfört mot 2018 där det var betydligt mer rock'n'roll med monteringen, snölaster, beräkningar, montage, kabeldragning osv. Min anläggning monterade snickarna som aldrig gjort det förut och driftsattes av elfirman som också var deras första. Skulle nog inte klara en besiktning med dagens standard/praxis.

Villa med solceller på taket under en solnedgång med rosa himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Hej!

Har villa byggd 2018 där jag passade på att montera solceller från husleverantören, anläggningen är en Nibe solceller (7,4kWp) med Nibe växelriktare på 6kWh. Sitter i söderläge och har fungerat mycket bra med en produktion på ca 7500kWh. Har 27g taklutning och tvåplanshus 100kvm byggyta så taket är inte särskilt stort. Har två slingor utan optimerare.

Garaget har sadeltak i samma väderstreck som huset på 75kvm byggyta 27g lutning och tänkte bygga en anläggning där på ca 7kWh så jag får totalt 14kWh.

Går det att köra med dubbla växelriktare eller ska man förlänga DC kablaget från huset och dra in i garaget och placera en ny större växelriktare där? Blir ca 15m extra kabel och då är det även 9,5m till nocken på huset, och sen i backen 0,5m så den totala längden på kablarna blir runt 25-30m. Hur långa kablar är rimligt att ha?

Kommer en firma nu på fredag för att ge pris och lösningsförslag men tänkte börja förkovra mig i ämnet igen.

Andra saker att tänka på när man upphandlar en anläggning år 2022? Det verkar vara stor skillnad jämfört mot 2018 där det var betydligt mer rock'n'roll med monteringen, snölaster, beräkningar, montage, kabeldragning osv. Min anläggning monterade snickarna som aldrig gjort det förut och driftsattes av elfirman som också var deras första. Skulle nog inte klara en besiktning med dagens standard/praxis.

[bild]
Då huset är så nytt är det väl ett lågenergi hus/välisolerat, panelerna tycks ha bra/optimal vinkel mot solen då du producera runt 1000kWh/år per installerad kWp.
Ca. 30% av den egen producerade energi under året brukar ändvänds i huset resten ”rinner” ut på nätet som man då får betalt för.
Har man el-bil, Spabad så använder man klart mera av den egen producerade energin under året.
Skall man bygga ut anl. skall man kanske gå igenom sin årsanvändning av energi användning först.
Reglerna för microproducenter gäller att inte exportera mer energi (kWh) än man importera på årsbasis, om man gör det kan anl. bli klassad som en småskalig producent och då är det andra regler som gäller bl.a. abonnemangskostnader och inga 60 öre/kWh från skattemyndigheten.
Är ingen nackdel med att ha två växelriktare, en fördel kan vara att då har man möjlighet att jämföra produktionen månad för månad då kan man upptäcka om det är något problem i någon av anläggningarna.
Har själv två växelriktare sen åtta år tillbaka, jämför man mellan dessa månad för månad inga har avvikelser upptäckts.
Har även en microinverter/optimerare på en panel utan någon direkt skuggning, har testat olika fabrikat, resultatet är att den producerar inte mer kWh/kWp än vad de två andra anl. gör fast de har lite skuggning.
Så optimerare är frågan, vem optimerar de säljare/producenter? Att ha elektronik på taket utomhus i denna miljö bör man tänka igenom först, så du gjorde rätt val.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.