Hej,

Jag har byggt ett gästhus och funderar på vilken utrustning jag behöver för att förlänga mitt nätverk dit, på bästa sätt. Det ligger ethernet-kabel i marken och jag har RJ-45 uttag både i huset och gäststugan installerat.

I mitt hus har jag ett bra nätverk, men vill nu förlänga det nätverket ut till gäststugan via den nedgrävda kabeln. Mitt enda dilemma är att jag kan inte dra kabel från min router i huset till RJ-45 uttaget i huset, utan behöver någon utrustning som är trådlös där.

Allstå, är det någon som har ett bra tips på utrustning jag behöver på båda sidorna av Ethernet-kabeln? Se bilden

/Fredrik Wifi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför är det en nätverkskabel nedgrävd om den ändå inte är inkopplad??
 
?, Jo den är inkopplad med RJ-45 uttag i både huset och gäststugan.

Poängen är att jag behöver trådlöst ansluta mitt WiFi i huset. Då behöver jag någon typ av utrustning i huset, (typ en Bridge/Accesspunkt el liknande) som alltså kan ansluta till nätverket i huset och skicka upp den via Ethernet-kabeln till gästuset.

Förslag på utrustning mottages tacksamt.

/Fredrik
 
Den är inte inkopplad om inte kontakterna är anslutna till nåt.

Jag föreslår att du i första hand drar en kabel från din router till RJ45-kontakten i stora huset.

I andra hand föreslår jag att du drar en kabel från din router till RJ45-kontakten i stora huset.

Även i tredje hand föreslår jag en kabel.

I fjärde hand så kan du välja mellan pest eller kolera, en burk som klarar "client mode" WiFi eller att köra "powerlan" (d.v.s. nätverk över elnätet). Men ska du köra "powerlan" så kan du ju lika gärna köra det hela vägen till gäststugan.

Dock kommer ingen av de två lösningarna att komma i närheten av den kapacitet och driftsäkerhet som du får med en en kabel. En kabel kostar också en bråkdel av vad de lösningarna kostar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hur långt är det mellan hus och gäststuga?

Hos mig räcker det trådlösa ända till grannen 150 meter bort.
Så du behöver nog inte krångla med sladdar och så'nt.
 
Koppla en access punkt i båda ändar av nätverkskabeln.

Enkelt och smidigt. Då får du trådlöst nätverk i stugan.
 
Claesk skrev:
Koppla en access punkt i båda ändar av nätverkskabeln.

Enkelt och smidigt. Då får du trådlöst nätverk i stugan.
I båda ädar ?
Det räcker ju med en i lillstugan om det är där man vill ha trådlöst
 
Andy78 skrev:
I båda ädar ?
Det räcker ju med en i lillstugan om det är där man vill ha trådlöst
Det behövs två (om han vill kunna köra trådlöst i gäststugan) eftersom TS inte vill/kan dra en TP-kabel från routern till RJ-45-uttaget i stora huset.
 
Precis 2 st krävs.
 
Ajust så var det ja det fanns ju kabel men den skulle inte användas.
 
Vad har du för npt i huset idag, en router med trådlöst wifi?
 
Demmpa skrev:
Det behövs två (om han vill kunna köra trådlöst i gäststugan) eftersom TS inte vill/kan dra en TP-kabel från routern till RJ-45-uttaget i stora huset.
Då är det, formellt sett, inte en accesspunkt som sitter i huvudbyggnaden, utan en burk som klarar "client mode" (de brukar i vissa fall kallas repeater men det säger inte riktigt vad den gör).
 
Har aldrig hört om en router som kan agera accespunkt samtidigt som routing.
Men man lär sig nytt hela tiden
 
Va? Det är ju det i princip ALLA "trådlösa routrar" gör?

Det som idag kallas "trådlös router" är ju egentligen en router plus en switch plus en accesspunkt.

router.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#AP_-_Accesspunkt


För att ansluta till en accesspunkt krävs en klient, det är vad t.ex. bärbara datorer, surfplattor och liknande normalt agerar. För att en "router" ska kunna agera klient så måste den stödja "client mode", d.v.s. man måste kunna tala om för den vilken accesspunkt den ska ansluta till. Det är skillnad på att konfigurera en accesspunkt och en klient.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.