Hej! Jag har vattenburen värme i huset som värms av en vedpanna (NIBE 3000 med två acc-tankar på sammanlagt 1000 liter). Rören till radiatorerna är nog lika gamla som huset, från 1943.

Vit radiator med termostatventil mot blommig tapet och trägolv, exemplifierande äldre värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det så att vi har tvättstugan i källaren. Där har jag en avfuktare och en oljefylld elradiator som värmer. Nu är jag lite sugen på att koppla på fler radiatorer på slingan och skippa elradiatorn i tvättstugan. Eventuellt även värma upp ett rum till i källaren som jag håller på att göra iordning.

I taket i källaren går rören upp till vårt sovrum. Där sitter pluggar, se bild.

Gamla rostiga rör med plugg i taket som en del av vattenburen värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara att tömma slingan, skruva loss dessa, sätta övergång ifrån 28mm rör till moderna rör och dra till den nya radiator?

Isåfall, hur många radiatorer kan man hänga på? För det är lätt att dra vidare rör till nästa rum ifrån tvättstugan. Vilken dimension ska man använda på det nya rören? Jag är helt novis på det här som ni kanske märker.
 
Ska väl skriva också att det idag sitter endast 4 radiatorer på slingan :)
 
Tyvärr omöjligt att säga utan att veta hur systemet är konstruerat

Ett eller tvårörsysten? finns mariginalen i Expansionskärl? Har du tur går det så enkelt som du tänker, om otur så går det inte utan att dra nytt från pannan och bygga om där.

Har du någon ritning på värmesystemet hur rören går osv?
 
C Cicaro skrev:
Tyvärr omöjligt att säga utan att veta hur systemet är konstruerat

Ett eller tvårörsysten? finns mariginalen i Expansionskärl? Har du tur går det så enkelt som du tänker, om otur så går det inte utan att dra nytt från pannan och bygga om där.

Har du någon ritning på värmesystemet hur rören går osv?
Har tyvärr inga ritningar. Har bara eldat och sett glad ut sedan jag flyttade in för tre år sedan. Men det är ett tvårörssystem skulle jag tro. Alla radiatorer sitter parallellt kopplade på rören.

Pannrum med blå panna, rör, rött expansionskärl, och en murskopa vid betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expansionskärlet står i pannrummet i källaren men jag ser ingen text eller något på den. Den enda informationen jag har om systemet är det som står på acc-tankarna men jag vet inte om det säger något.

Två identifikationsplåtar på en värmepanna med tekniska specifikationer för TS 500 och FÖRRÅDSBEREDARE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det går att hänga på fler radiatorer. Pluggarna kan nog vara fastrostade. För två nya radiatorer är 22 mm Cu-rör lämpligt, och sedan 15 mm till de enskiljda raddarna. Glöm inte avtappningskran vid lägsta punkten vid varje radiator.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Det är stor marginal på rören. De är sannolikt dimensionerade för självcirkulation. 1943 existerade inte enrörssystem, det är dessutom tydligt på bilderna. Med den sytemvolym som man har med akumulatortankar så är ytterligare en radiator inte märkbart. Så expansionskärlet är inte heller ett problem.

Du kan utan vidare montera ytterligare en radiator.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 1 till
  • Laddar…
Har du cirkulationspump inkopplad?
Om inte så gör det, samt välj en pump med 3 eller fler hastigheter. Du kan då anpassa flödet till värmebehovet. Läge 1 på sommaren och kanske läge 3 värsta vinterkylan.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det går att hänga på fler radiatorer. Pluggarna kan nog vara fastrostade. För två nya radiatorer är 22 mm Cu-rör lämpligt, och sedan 15 mm till de enskiljda raddarna. Glöm inte avtappningskran vid lägsta punkten vid varje radiator.
Härligt. Av vilken anledning ska jag har en avtappning på radiator? Är det för när jag ska tömma systemet?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är stor marginal på rören. De är sannolikt dimensionerade för självcirkulation. 1943 existerade inte enrörssystem, det är dessutom tydligt på bilderna. Med den sytemvolym som man har med akumulatortankar så är ytterligare en radiator inte märkbart. Så expansionskärlet är inte heller ett problem.

Du kan utan vidare montera ytterligare en radiator.
Jag tror att radiatorerna en gång i tiden har varit kopplade till vedspisen i köket. Det går i alla fall upp rör till den som är avkapade sedan länge. Och ja då var det ju självcirkulation.

Det sitter för övrigt ett gammalt expansionskärl uppe på kallvinden inlindat i isolering. Vet inte vad det har använts till. Kanske en tidigare panna?

Förra ägaren av huset tog bort en radiator som satt i hallen (därav pluggarna på rören i tvättstugan). Så då borde jag teoretiskt sett kunna koppla på minst två radiatorer tänker jag?
 
roland53 roland53 skrev:
Har du cirkulationspump inkopplad?
Om inte så gör det, samt välj en pump med 3 eller fler hastigheter. Du kan då anpassa flödet till värmebehovet. Läge 1 på sommaren och kanske läge 3 värsta vinterkylan.
Ja pumpen jag har har 3 hastigheter. Tror att den står på 2 nu. Har faktiskt aldrig ändrat den men så kan man ju också göra.
 
Finns som sagt inga problem med att koppla på fler från punkten du visar verkar ju lättåtkomligt och bra där. Dimensionsmässigt är det vettigt som Thomas skriver och även som Daniel nämner inga problem med kärl osv. Det du eventuellt kan bortse från är avtappningar men inte helt fel i en källare där rören kommer uppifrån.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Ursäkta att jag skriver i flera inlägg efter varandra men det verkar som att man inte kan multi-citera inlägg.

En fråga till, i rummet bredvid tvättstugan har jag reglat med stålreglar och ska klä in väggarna med gips så fort elektrikern har varit här och kopplat elen. Ska jag dra rören i väggen när jag ändå har den öppen? Jag isolerar inget utan gömmer bara lättbetongen. Isåfall, ska jag dra rören nära golvet eller högre upp? Vill ju inte att någon råkar sätta en skruv i dom i framtiden.
 
GK100 GK100 skrev:
Finns som sagt inga problem med att koppla på fler från punkten du visar verkar ju lättåtkomligt och bra där. Dimensionsmässigt är det vettigt som Thomas skriver och även som Daniel nämner inga problem med kärl osv. Det du eventuellt kan bortse från är avtappningar men inte helt fel i en källare där rören kommer uppifrån.
Skönt. Det blir nog till att köra på det då! Tänker att jag kan sätta avtappningen i tvättstugan då. Där har jag en golvbrunn och det är där avrinningen och nödventilen ifrån pannan/ackumulator rinner ut idag. Det är även där det blir lägsta punkten då golvet i tvättstugan är lägre än resten av källaren. Då borde jag vara safe!
 
Alla vattenburna system måste ha expansionskärl. Tidigare var det alltid öppna på vinden. Nackdelen med dem är att de riskerar att frysa. Dessutom är det bara en tidsfråga innan de rostar sönder och man har en fuktskada. Slutet i källaren som du har är bättre.
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.