Vi har inte direkt för lite utrymme, men när jag gick här hemma en dag slog det mig att man skulle ju kunna använda utrymmet under altanen! Då skulle jag kunna få en snickarverkstad, som väl är det som jag saknar...
Frun tyckte inte att det var en strålande idé... (okej, hon skrattade åt tokeriet).
Men jag tycker det vore intressant att kolla iaf, vad ni tror det skulle kunna kosta, och hur tokigt det egentligen är...
Huset har en gavel i söder, och utmed den har vi en inglasad altan. Altanen är inte så välbyggd, och tanken är att göra om altanen i princip helt någongång. Det är isåfall då jag tänker mig att man skulle göra något neråt också. Altanen är på 8 * 2,9 m.
Grundmuren är byggd av lecablock, och muren går vidare ca hälften av dessa 2,9 m.
Om jag då ska skriva några av problemen jag själv har kommit på....
1) Altangolvet är ju lite lägre än innegolvet, kanske 50 cm
2) Det kanske är svårt att få till dräneringen. Vet tyvärr inte riktigt hur dräneringen är gjord från början....
Sedan är det ju lite annat som var man skulle sätta en dörr och dylikt, men det får man väl ta efterhand... ;-)
Tankar och berättelser om egna liknande projekt - allt vore roligt att höra. Vad det är som kostar mest, vad det är som är svårast, varför man inte kan göra såhär...
 
Friggebod är nog enklare...

Har du källare på resten av huset så borde väl dräneringen gå att lösa?
Bygger du en ny altan med källare under kan du ju höja altanen så att det blir rakt ut från huset och på så sätt fixa takhöjden.

Jag brukar alltid tycka att källare under utbyggnad på hus med källare ska man alltid göra, för det är billiga kvadratmeter (om man ändå ska göra en platta). Men att göra det under en altan går nog inte lika lätt att räkna hem.

Kanske ska du göra altanen till någon sorts glasrum i så fall, med golvvärme och isolerade stora fönster som går att öppna, så att du kan utnyttja det mer på vintern också?
 
vill du verkligen ha en snickeboa utan fönster? Jobba med trä i ett rum typ kolgruva?
gaia
 
Nja, det är klart... Men jag borde ju iofs kunna sätta typ glasblock för att släppa in ljus...?

Och ja pinebar, isf tänkte vi göra altanen lite mer isolerad och ordentlig på flera sätt. Sedan är jag ingen anhängare av golvvärme, men det får vi ta då...

Men för att lära sig lite... Vad är det som behöver göras? Gräva en liten grop förstår jag... Sedan? Hur gör man med bärigheten på mellanbjälklaget, hur konstruerar man det?

Ha det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.