Hej
Hoppas någon kan ge lite tips på mitt lilla dilemma.

När jag och frugan byggde hus valde vi att dra in frikyla, Dock vägrade frugan att installera det på två ställen som vi nu får ställa lösa AC på i stället (Jag behöver inte säga "vad var det jag sa" ;-) )

Vi behöver en till sovrummet och 1 till serverrummet (har mellan 50-70 grader i serverrummet under sommaren även att det står insugsfläktar på dygnet runt. som ni kanske förstår tar hdd och andra komponenter ganska mycket stryk av värmen och kostnaderna för utbyte börjar bli jäkligt dyrt (fördelen är att man inte behöver värma rummet på vintern :)

Min fråga nu är kan jag vidare koppla den ena slingan? (det går en slinga till vardera konvektor )
Det jag vill göra är att dra upp två rör ca 3 meter rakt upp och ytligare två rör 3 meter åt vänster
så det blir totalt 3 st på en slinga. eller 4 allt som allt.

Spelar det någon roll om man inte använder samma typ av konvektor till de två nya ställena?
(bör ju inte spela roll det är ju bara vatten?)

Kan man fräsa spår i väggen eller måste man dra det utvändigt? (är i yttervägg)
för att inte förlora bärighet (Hmm har man tur kanske det ligger 2"x 2" som skydd för kylbrygga någon som vet om man lägger det i nybyggda hus?)

/Mvh
 
Inte svar på frågan, men du måste ha energihungriga servrar, min två hp Microservers drar under 70 W tillsammans.

Det kanske vore lättare att börja med att minska energiförbrukningen? Det är i alla fall roligare att köpa nya datorer än fläktradiatorer. :)
 
Hur djup borra har du ? Med fler konvektorer lär det bli varmare i borran så befintliga konvektorer ger sämre kyla.
 
Hehe jag har lite större saker ;-) Dock drar det inte jätte mycket men några hundra watt är det, (går inte sänka förbrukningen mer tyvärr då både hårddiskar och Cpu er (16-kärniga) tar en hel del under drift, (ligger totalt runt 150-200 i idle) En bov är PoE switchen då den både driver övervakningskameror och accesspunkter.

Jag har för mig att hålet är runt 180-190 meter, Men det finns ingen annan nackdel att ansluta fler till en slinga?
Och det gör inget vilken modell man väljer?

/Mvh
 
Om du ansluter för många till samma slinga kanske du behöver öka flödet för att få lite mera snurr på vattnet men det kanske går att öka hastigheten på cp. Vilken modell du väljer spelar ingen roll men tänk på att du måste kondensisolera alla rör så det är svårt att gömma dom. Men att kyla ett rum som är 50-70 grader med frikyla känns nästan hopplöst fast konvektorn lär ju ge bra med kyleffekt men är det inte enklare att skaffa rejäl vent då bör man ju komma ner till i alla fall 30 grader.
 
Hej

Ok,
Vi har i dag ventilation som består av kanal fläktar i det rummet men tyvärr räcker inte det till under högsommar då rummet har sol på sig i stort sätt hela dagen, (vi har varmtonat (toning som ska ta bort värme) fönster och nu även slagit upp en betongskiva framför fönstret, Det hjälpte en del men inte jättemycket.


Vi har gipsskiva som är skruvad på träskiva som jag hoppas ligger mot 2"x2" där bör det finnas tillräckligt med plats att lägga rören (om jag bara täcker med gips)

Min tanke är att såga ett spår som är 30cm brett i gipset men bara 25cm i träskivan och i 2"x2" regeln , Då bör det bli rätt simpelt att skruva dit en skiva av gips igen för att täcka rören.
När jag ska gå upp till övervåningen, Är det något jag måste tänka på eller är det bara att borra på?
(ingen fara för bärigheten att borra mellan planen i yttervägg?)

Ska sätta mig och leta efter passande radiatorer, Ingen av er som vet ett bra ställe att köpa rör och radiatorer för detta lilla projekt?

/Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.