Hej.
Håller på att planera för inredning av min övervåning (1½ plansvilla).

I undervåningen har vi mekanisk frånluft med frånluftvärmepump med ventiler i tvättstuga, badrum och kök. Tilluftsventiler i fönstren i samtliga rum utom badrummet. Vattenburen värme med radiatorer.

I övervåningen skall jag bygga två sovrum, ett allrum och en toalett (bara toa och handfat, ingen dusch eller badkar). Elradiatorer i sovrummen och i allrummet, golvvärme i toan.

Var bör jag sätta ventilationen här? Räcker det med att sätta inne på toan, med tilluftsventiler i fönstren i sovrummen och i takfönstren i allrummet?
Boarean blir ca 50 kvadrat på övervåningen. ganskja öppenplanlösning och har man dörrarna till sovrummen öppna så blir det genomsyn genom hela övervåningen.

Jag har badrummet i undervåningen rakt under den tänkta toan, så att gå in på den ventilationen där bör vara enkelt.

Nåt speciellt jag ska tänka på?

/Mattias

 
varför ska du ha elvärme längst upp??? kan du inte ta dit en röris som lägger på en bit på slingan och justerar in systemet sen?? borde bli billigare på sikt.

annars ang. ventilationen så ska det inte vara några problem med lösningen du skrev... en grej bara att kolla att flvp har effekt nog att driva ytterligare en våning.. hela huset måste beräknas och injusteras... och sedan förmodligen fläkthastigheten ökas,för att du skall få det flöde över donen som du behöver för att få rätt luftombyte. :)
 
Det kostar mer än det smakar att installera vattenburet på övervåningen.
Elradiatorerna där behöver inte jobba speciellt hårt utan funkar mer som ett stöd (till värmen som kommer underifrån)
Jag har redan två radiatorer som ska sättas dit så för mig kostar det väldigt lite att fortsätta köra på el.

Har pratat med energirådgivningen och dom rekommenderar att jag inte byter till vattenburet, just pga att det inte är värt den extra kostnaden.

Min första tanke var självklart att jag skulle byta till vattenburet, men det är tydligen väldigt vanligt att man kör elvärme på övervåningen i 1½ plans villor.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.