Tänkte förnya altanen genom att bygga in den och byte det korrugerade plasttaket till kanalplast.

Men den nuvarande altanen som är en betongplatta 1m ovan mark gjuten 1945 funderar jag på att förlänga med en meter, frågan är då om jag skall:
alt:
1 riva allt och bygga nytt
2 sätta några plintar och gjuta på 1m. ( frågan är hur länge till håller den gamla betongen)
3 förlänga med träreglar ( svårt att se att det kommer att se bra ut...)

Det finns ju så många sådana hus men då jag går och kikar så hittar jag inte så många som har gjort något liknande, de jag har alternativt byggt in med existerande storlek eller helt sonika rivit och byggt helt nytt.
Hmm lutar just nu mest åt att gjuta på 1m...
 
Jag skulle nog göra som vi gjorde med vår trappa: låtsas som om den inte finns och bygga ett trädäck utanpå. Att riva en betongaltan är inte roligt, vå trappa är bara ett trappstek på 90*120 cm och det väger enligt en granne som fick sin bortlyft 800 kilo.

Vi reglade runt trappsteget i de mått vi ville ha, på trappsteget lade vi trallvirke istället för reglar, då vi gärna vill kunna öppna ytterdörren, hade bara 5 cm tillgodo. En stor fördel med denna konstruktion, särskilt på ett lite äldre hus, är att det är enkelt att återställa orginalet om någon nitisk kommuntjänsteman skulle få för sig att vara lite hård på stilreglerna plötsligt.
 
Äldre betong är ibland i ganska dåligt skick. I synnerhet under andravärldskriget och ransoneringen därefter var materialet så sekunda att det kan vara skäl att städa grundligt. Ett alternativ till att formgjuta är att bygga med prefab-element av lättbetong.

Oavsett vilket ni väljer blir det bäst med ett samlat grepp och anpassning till husets ursprungliga formspråk. Därför ifrågasätter jag detta med plasttak. Detta är en förändring utförd "i halvtid".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.