Hej,

Vi ska bygga en ny tvättstuga i min bostadsrättsförening och ska därmed installera två nya tvättmaskiner med avsäkringskrav om 25A. Dessutom ska vi sätta upp 2-3 st uttag som är avsäkrade till 10A för strykbräda, dammsugare och annat som kan tänkas behövas i nya tvättstugan. Frågan är då om vi ska dra fram 3 parallella matningar för respektive förbrukare från närmaste central som ligger ca 9 meter från den tänkta tvättstugan eller om det är enklare och bättre att dra fram en ny stigare för en ny undercentral?

Den befintliga centralen matas från huvudcentralen via en stigare, 2 // FKKJ 3x35/25, som är avsäkrad till 160A. På den befintliga centralen finns det ca 9 st 3-fas grupper som är avsäkrade till 20-25A, 2 st 2-fas grupper som är avsäkrade till 16A och 5 st 1-fas grupper som är avsäkrade till 10A. Inkommande stigare går igenom en kontaktor där manövern styrs via ett tidur. När fastigheten byggdes ville man kunna stänga av matningen till tvättstugorna (där det står tvättmaskiner, torktumlare och avfuktare och någon värmefläkt) nattetid så att folk inte skulle kunna tvätta då. Vi använder den fortfarande då 'det alltid har varit så'. Kontaktorn är klassad för 400V/200A enligt märkskylt.

Konkret ser jag två alternativ;

-Utöka den befintliga centralen med 2 st 3-fas 25A matningar samt en 1-fas matning 10A.

-Ny undercentral som matas från kontaktorn med en stigare avsäkrad till säg 50A(taget från höften)? I den nya undercentralen sätts sedan nya dvärgbrytare upp för respektive ny (1st 1-fas & 2 st 3-fas) grupp.

Nya matningen/stigaren ska dras igenom 2 brandceller/betongväggar, förbi en massa dumt placerade ventilationsrör och göra en 135° sväng över/genom en kabelstege vilket talar för en ny stigare så att man slipper dra 3 kablar genom allt helvete.

Hur tänker ni att vi borde göra? Vad är praxis vid en sån här utbyggnad? Anledningen till mina fråga är att min erfarenhet av att anlita elektriker är att man måste vara extremt tydlig med vad man vill få gjort och hur man vill få det gjort när man beställer jobbet så att det gjort rätt. Givetvis måste någon på elföretaget räkna på impedanser och utlösningsvillkor för dimensioneringen av den delvis nya elanläggningen men att kunna peka och säga "från den centralen vill vi ha en ny stigare till en ny undercentral där" osv tycker jag är väldigt skönt att kunna vara tydlig med.
 
Redigerat:
Anlita en vettig elektriker, så kommer elektrikern att föreslå den bästa lösningen utifrån hur det ser ut där.

Om du anlitar en "ovettig" elektriker så blir det tokigt oavsett hur noga du specar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.