-50 tals huset vi precis har köpt är tilläggsisolerat på vinden och alla fönster i alla rum utom ett är bytta till nya treglasfönster... Huset har enbart självdrag och på övervåningen är det knappt några ventiler alls, det blir med andra ord riktigt varmt på övervåningen ganska så fort... Med pannan går det bara på en liten kort stund att få det riktigt skönt, eldar man för mycket så kan man skita i täcke även när det är minus ute, jag vill inte ens tänka på hur det kommer att bli nu när det blir sommar...

Finns det något sätt jag kan "återanvända" och ta till vara på det överflöd med värme som finns på ovanvåningen och få ner den till bottenvåningen igen för att på så sätt värma upp allt igen?!

Har ni några fler tips på vad jag kan tänka på/göra för att få till ventilationen på ett bra sätt... Jag vill som sagt utnyttja den värmen som alltid är på övervåningen på bottenvåningen för att på så sätt minska mitt värmebehov... oljepanna är skitdyrt :p
 
Bara en liten fundering.
Det är inte möjligt för dig att sänka värmen på övervåningen och låta värmen på undervåningen värma där?
Jag gör så hemma hos mig då jag har en braskamin på undervåningen. Visst tar det en stund att få upp temperaturen i hela huset, men vi talar om ganska mycket pengar.
Alla hus har dock helt olika förutsättningar, så jag kan bara säga att ja, det finns lösningar men om det kommer att bli priseffektivt har jag ingen uppfattning om.

För övrigt, detta låter kanske sjukt, men en helt vanlig bordfläkt gör fakstikt betydligt mycket mer än vad man trot när det gäller att flytta värme från en plats till en annan, men billiga modeller väsnas...
 
Om du har ett öppet trapphus kan du sätta en takfläkt som trycker ner värmen till bottenvåningen. Ska tydligen vara effektivt säger de som provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.