När jag planhyvlar på min Moreten rph 330 så tar inmatningsvalsen tag i ämnet och matar genom hyveln, men när den inte matar längre så är ämnet fortfarande under kuttern. Antar att utmatningsvalsen ska ta vid och fortsätta att mata, men det verkar den inte göra. Vad kan det vara för fel? Går det att justera höjden på den så att den tar tag i ämnet? Om den är utsliten, finns det reservdelar att köpa?
 
Utmatningsvalsen är helt slät, så den kan knappast bli utsliten. Man kan spänna frädrarna så att valsen trycker hårdare mot materialet. Problemet är att man även pressar materialet hårdare mot planbordet. Det blir ett nollsummespel. Troligen behöver planbordet en omgång med vax. Det finns lite olika produkter för ändamålet. Silbergleit och Waxilit fungerar bra.


Skickat med Ett knepigt tangentbord
 
Tackar för tipset, ska prova att vaxa. Säljer clasohlson dessa vax?
 
ozean skrev:
Tackar för tipset, ska prova att vaxa. Säljer clasohlson dessa vax?
Jag tror inte det. De har väl mest krimskrams nuförtiden? Kolla Duabhuset, Swedendro, Lövångers maskin, osv, dvs de flesta som säljer träbearbetningsmaskiner. Jag har sprungit runt lokalt för att hitta vax till träbearbetningsmaskiner, men alla jag frågat, inklusive de som benämner sig själva "proffsbutiker", har stått som frågetecken. Bortkastad tid med andra ord.
 
Beställde Supergleit på sparyflaska från Logosol som jag fick idag. Hur funkar detta glidmedel egentligen? Trodde att det skulle torka och att man skulle polera för att få en hård yta, men den verkar inte torka utan verkar ganska fet. Behöver nog en liten hjälp här, ska det vara så? Om supergleit fastnar och sugs in i träet blir det väl fula märken som syns vid målning?
 
Jag använder Silbergleit på burk och brukar då stryka på det tunt med trasa och sedan låta torka och därefter polera bort resterna. Tror du har för tjockt lager om det inte torkar inom rimlig tid (ett par timmar eller över natten). Du kan säkert polera bort det om oxo om man inte orkar vänta på att det torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.