Hej Byggahus fönsterkunniga!

Jag söker fönsterleverantör som kan ta fram ett tjugotal mycket ljudreducerande fönster. Problemet är att de ska passa stilmässigt till ett gammalt hus. Helst är jag ute efter kopplade träbågar med spröjs, men förstår att detta kan vara en utmaning för att samtidigt uppfylla kraven. Men finns det några som levererar tex. 2+1 treglasfönster i trä idag?

Rw-värdet måste uppnå 49 dB. Det är Trafikverkets krav pga. närbelägen järnväg.

Vet att RM Fönster har ett superenergifönster med extra innerbåge som pallar testet. Men vet inte vad de går på. Ska kolla det.

Jag kan sträcka mig till aluminiumfönster som på något vis går att öppna utåt, om jag måste. PVC-fönster går fetbort av en rad anledningar jag inte tänkte gå in på nu.
 
K Kokarn12 skrev:
Hej Byggahus fönsterkunniga!

Jag söker fönsterleverantör som kan ta fram ett tjugotal mycket ljudreducerande fönster. Problemet är att de ska passa stilmässigt till ett gammalt hus. Helst är jag ute efter kopplade träbågar med spröjs, men förstår att detta kan vara en utmaning för att samtidigt uppfylla kraven. Men finns det några som levererar tex. 2+1 treglasfönster i trä idag?

Rw-värdet måste uppnå 49 dB. Det är Trafikverkets krav pga. närbelägen järnväg.

Vet att RM Fönster har ett superenergifönster med extra innerbåge som pallar testet. Men vet inte vad de går på. Ska kolla det.

Jag kan sträcka mig till aluminiumfönster som på något vis går att öppna utåt, om jag måste. PVC-fönster går fetbort av en rad anledningar jag inte tänkte gå in på nu.

Hej! Har du fått tag på bra ljuddämpande fönster? Jag är också ute efter just detta, pga att vi inte räknade med de otäta fönstren när vi satte upp en luftvattenvärmepump... Måste få ner ljudet som hörs in.
 
Nej, jag postade här innan jag ringt runt till firmor och snickare. Kom ganska fort underfund med att om jag ska ha såpass bullerdämpande fönster kan jag inte räkna med att de ska vara snygga eller ens gå att öppna utåt.

Angående din luftvärmepump så kanske du ska fundera över om vibrationerna snarare kommer genom stommen än fönstrena.

Rw-C 47 dB som jag söker är extremt krav.
 
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
Hej är RW-C 47db ett absolut krav? Är det Bullerutredningen som ställer kravet?
Vi kunde hålla nere bullerkravet genom att 50% av husets sovrum vetter åt en mindre utsatt sida. Finns ett undantag Så även om tex 2 sovrum vetter mot spåret, så kan man åberopa mätresultat mot den tysta sidan så länge det finns 2 sovrum till. Var rätt glada att vi hade en stor walkin-closet med fönster, som kunde klassas som sovrum). Nu blev det ju ändå höga krav, men inte mer än att vi klarade oss med Ljudreducerade vanliga vridfönster. Har för mig dom landade på ca 39-40db.

Vi Valde SP Fönster. Hade väldigt många olika nivåer och typer. Dessutom riktigt hjälpsamma att at fram data.
Sp Verkar kunna lösa RW 48db - RW-C 46db. Jag hade ställt frågan om detta kan anses tillräckligt.
Jag fick bifogad körning av dem när vi gjorde vår bullerutredning. Vi bor 100m från spåret men fick inte riktigt så höga krav.

Vi handlade genom Bygglagret. Webbshop, men enormt grym service, superbra priser. Har du 20 fönster så kan du maila för offert, så kommer de hjälpa dig med bästa möjliga lösning. De ahr andra fabrikat också. men SP gav oss det vi sökte.
 
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
På något vis så glömde jag av helt och hållet att jag startade tråden. Därmed missade jag också din idé med sänkta krav då man fick jämka med sovrum på mindre utsatt sida.

Dock ligger huset 22 meter från stambana så upplevde att de var väldigt hårda med kraven, eller iallafall svårförhandlade.

För någon som googlat sig hit så blev det till slut Elitfönster Harmoni 2+1 fönster med extra ljudreducering. Endast inåtgående fönster var möjligt för sådana höga ljudkrav. Däremot stämmer de väl överens med de gamla fönstrenas proportioner så på några meters håll ser det helt okej ut med de lösa spröjsen. På ett foto 30 meter bort ser man ingen skillnad från originalfönstren alls. Och trevligt även med energifönster som inte läcker massa värme och ger massa kondens vintertid.
 
  • Gilla
Gulahuset1928 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.