Hej

Vad är det som utmärker en bra gödning för gräsmattan ? Är det namnet/tillverkaren eller det som finns i ? Vad ska man titta extra noga på för att få en bra gödning, vilket värde på NPK ska man ha högt respektive lågt ? Då tänker jag på gödning under sommarhalvåret.

Läser man på Weibulls sida för höstgödsel står det:

"Fosfor stärker gräsrötterna och gör att tillväxten lättare kommer igång till våren. Kalium stärker cellväggarna och gör grässtråna mer motståndskraftiga mot snömögel. Kalium och fosfor gör även nytta under vår och sommar. Det ger en större motståndskraft mot växtsjukdommar"

Kväve (N) ger ju enligt mig enbart en grän gräsmatta.

NPK-värden:
Weibulls mineralgödsel: 17 - 4 - 11
Weibulls super gramino: 20 - 2 - 7
Algomin gräsgödsel: 15 - X - 8,5 (X=P=Fosfor verkar inte ingå enligt innehållsförteckning)
(Algomin innehåller dock väldigt många andra näringsämnen som inte framgår på andra tillverkares produkter)
Florovit (4% järn):17.5 - 5.2 - 9.0

/Mortimer
 
Alla växter behöver N, P och K samt en del annat. De exakta proportionerna tror jag spelar mindre roll eftersom gräsmattan ändå är en blandning av olika gräsarter plus "ogräs" och man förmodligen inte lyckas sprida gödningen särskilt exakt. Därmed tror jag att all gödning som innehåller NPK i ungefär de proportioner du listar ovan fungerar bra. Algomin är lite speciellt eftersom det innehåller mycket kalk och ingen fosfor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Växtnäring
 
Just Algomin har jag goda erfarenheter av från förra stället där det gärna blev mycket mossa i vissa partier. Algomin verkade gynna gräset över mossan mer än vanliga NPK-gödsel.
 
Göran.W
Igentligen behöver väl bara gräsmattan bara vatten om man låter gräs klippet ligga och klipper ev löv på hösten i små bitar med klipparend^_^b
Förstår inte varför folk envisas med att utarma jorden genom att ta bort gräs klipp och löv som är utmärkt gödning när maskarna mumsat på det.
Först tar man bort näringen sen slänger man ut dyra kemikalier för att ersätta denq(;^;)p
 
För egen del så kör jag både Multiklipp klippare och äldre uppsamlare. Brukar bli var 3:e gång med uppsamlare och 2ggr med multiklipp. Emellanåt hinner man inte med eller t.ex när man är på semester och då är det bra med klippare som har uppsamlare.

Läser man inläggen häruppe så finns det ingen anledning att välja dyrare långtidsverkande gödning, man kan t.ex ta Weibulls gräsmattegödsel för drygt 120kr/17kg. Gödning var 5:e vecka och vattna tills man skämms med egen brunn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.