Jag har anlitat snickare (fast pris) för att ta bort ett mindre fönster i gaveln på ett vindsrum, ta upp hål i fasaden och sen montera ett måttbeställt fönsterpart bestående av tre fasta träfönster.

hela.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har några anmärkningar på jobbet och jag har mailat över en beskrivning till arbetsledaren men har inte fått någon respons. Det skulle vara intressant med ett utlåtande om hur jag ska hantera det här.

Takpanelen i rummet är spikad mot takstolarna och jag beställde fönstrena med samma karmyttermått som insidan av takpanelen. Därmed blir det ca 15 mm tillgodo när karmarna monteras i takstolen i gaveln. Jag informerade om det innan de började. När de sen hade monterat fönstret kunde jag direkt se att fönstret inte är helt centrerat, så att avståndet mellan karm och takpanelen diffar ungefär en centimeter på vänstra jämfört med högra sidan, när sen anslutningen mot innertaket görs kommer det att synas tydligt.

höger.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vänster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kunde jag se att karmen ligger dikt an mot takstolen i överkant och längs taket på vänstra sidan har de huggit ur en hel del ur takstolen hela vägen för att få dit fönstret. Jag misstänker att de mätte fel när de monterade reglarna som karmarna skulle fästas i och upptäckte det först när de lyfte dit fönstret. Sen istället för att göra om och göra rätt så högg dom ur material ur takstolen för att få plats med fönstret, vilket i sin tur ledde till att fönstret inte sitter centrerat. Det innebär också att de inte har fått plats med någon drevning runt ovansidan av fönstret.

urtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om de hade gjort rätt från början så hade de lätt kunnat justera in fönstret så att det blev centrerat, kila fast det och sen drevat runtom, och sluppit ta bort material ur takstolen som dessutom är en bärande konstruktion. Frågan är vad, om något jag kan göra åt det i det här läget?
 
Man kan inte lämna fönstret dikt an mot takstolen. En rejäl vinter med mycket snö kan göra att fönstret krossas&/spricker.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är helt klart taffligt utfört, men jag måste ändå kommentera att 15 mm på ett så stort parti är för lite justermån. Speciellt när man ansluter i ovankant.
 
Är du säker på att ditt hus är helt symmetriskt? Att det skiljer 15 mm mellan höger och vänster sida är inte ovanligt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
verkar se ut som att dom står i våg och i linje. stämmer det?
taket kan ligga gärna skilja lite på sig som ovan skriver.
 
S
falkn skrev:
Det är helt klart taffligt utfört, men jag måste ändå kommentera att 15 mm på ett så stort parti är för lite justermån. Speciellt när man ansluter i ovankant.
tycker inte jag. svårt att ansluta nytt mot gammalt. hellre att fönstrena står i lod och våg.
 
SBH skrev:
tycker inte jag. svårt att ansluta nytt mot gammalt. hellre att fönstrena står i lod och våg.
Jag tror du missuppfattar mig. Det jag menar är att TS borde beställt partiet något mindre då huset uppenbarligen inte är helt symmetriskt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Innan jag beställde fönstrena mätte jag upp flera punkter på varje sida för att försäkra mig om att det skulle passa, för jag förstår också att allt inte nödvändigtvis är hundra procent rakt och symmetriskt. Men det här problemet har ju snickarna själva åstadkommit för det är dom som har monterat reglarna i underkant och på sidorna, så de har ju själva bestämt den faktiska justeringsmånen. I det här fallet så satte de alltså den liggande regeln för högt, fönstret står dikt an den regeln med en remsa fönsterdrev av expanderande skumplast emellan, som alltså är någon mm tjock. I och med det så hamnar överkant av fönstret dikt an mot takstolens liggande del i överkant. Om de hade monterat den liggande regleln så att de faktiskt hade 15 mm justeringsmån så hade det inte varit något problem, och om de hade velat ha mer justeringsmån så hade de kunnat sätta den regeln ännu längre ner.

De har alltså monterat fönstret för högt upp och därför fick de problem, det har inget att göra med att huset inte är symmetriskt. Att fönstret nu inte sitter centrerat utan är förskjutet till vänster beror på att det var på den vänstra sidan de högg ur material ur takstolen för att få dit fönstret, om de istället huggit ur lika mycket material på båda sidor så hade fönstret också blivit centrerat. Men som sagt, om de bara hade monterat reglarna rätt från början så hade de inte behövt montera fönstret dikt an mot takstolen, inte behövt hugga ur material och försvagat takstolen och de hade fått plats för drevning och allt hade blivit rakt.
 
Det är svårt att avgöra hur det verkligen är i verkligheten.

Men du verkar helt klar med att snickarna gjort fel, och även vad det är det gjort fel på. Du får reklamera arbetet och begära att de gör om det. De får plocka ner fönsterna igen och sätta dit en tunnare regel i underkanten. Då kommer det att lösa sig.

Har du betalt för arbetet än?
 
Arbetskostnaden är betald men inte materialkostnaden, men det är en ganska liten post för fönstret beställde jag själv. Normalt betalar jag aldrig innan arbetet är slutfört men gjorde det denna gång för att kunna använda förra årets rotavdrag. Det innebär också att arbetet måste vara helt färdigt nästa vecka för att Skatteverket ska godkänna avdraget.
 
huggan skrev:
Man kan inte lämna fönstret dikt an mot takstolen. En rejäl vinter med mycket snö kan göra att fönstret krossas&/spricker.
Det här är ju en dealbreaker, om det skulle inträffa inom 10 år så kan jag ju möjligen reklamera till firman, men fönstret kommer förhoppningsvis att hålla mycket längre än så. Så om det blir en vargavinter om 11 år så är jag ändå rökt. Klart är ju att det inte borde ligga dikt an, men i det här fallet måste ju karmen fästas i överkant på något vis samtidigt som man då inte vill ha en stum infästning. Finns det nåt vedertaget sätt att göra det på?
 
Att det hade gått att montera fönstren centrerat och med samma avstånd till innertaket överallt och med utrymme för drevning utan att göra åverkan på takstolen är utan tvivel. Men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska göra med det här, om jag ska sammanfatta så finns det ett antal problem:

  1. Avståndet till karmen diffar - ett estetiskt fel, svårt att säga hur mycket det kommer att synas men det är trist att jag ska behöva ta det när det beror på slarv.
  2. Drevning saknas (får inte plats) - hur kritiskt är det? Går det att åtgärda på något annat sätt än att göra om hela jobbet?
  3. Karmen sitter dikt an mot takstolen, kommer det att bli ett problem? Går det att undvika att belastning på takstolen överförs till fönstret i det här fallet?
  4. Material är borttaget ur takstolen. Överramen är 200 mm, där de har tagit ur är den nu som minst ca 180 mm. Kommer det att bli ett problem? Om jag anlitar någon för att montera ett fönster så borde jag också kunna lita på att de inte försvagar bärande konstruktioner. Särskilt inte när det inte finns någon bra anledning, annat än att de själv har slarvat. Ska jag kräva att de gör om och samtidigt förstärker takstolen så att den får samma styrka som innan?
 
Det estetiska kan jag inte uttala mig om, men de andra tre är helt klart allvarliga.

Att drevningen saknas innebär att du kommer att få ett kallt drag från fönstret. Är det kallt ute kommer det att vara mycket påtagligt.

Takstolarna är dimensionerad för att de ska röra sig lite vid belastning. Ett par cm nedböjning är helt normalt. (Om nån har programmet Takstolsboken kan de säkert räkna fram ett exempel.) Nu kommer hela belastningen på fönsterkarmen i stället.

Att karva bort bitar av takstolen var riktigt dumt. Givetvis är takstolarna dimensionerade. Hade det räckt med en klenare takstol hade den varit klenare från början.
 
Arbetsledaren kommer och tittar på det i morgon bitti, vi får se vad han säger.

Vad gäller takstolens nedböjning vid snölast så bör det väl då vara nånstans kring mitten av överramens längd som den största nedböjningen inträffar. Om man då ser till att ha ett avstånd mellan överramarna och fönstren på sidorna, och bara fäster mittenfönstret i den liggande delen i ovankant så borde mycket vara vunnet. För nockens rörelse i höjdled borde vara marginell i förhållande till överramarnas nedböjning pga snölast tänker jag.

För att ytterligare frikoppla fönsterkarm och takstol skulle man kunna strunta i att kila fast fönstret i ovankant utan istället bara borra genom karmen och dra fast med tre st 6x120 mm träskruv eller liknande, kan det vara vettigt, eller är det bättre att montera allt stumt ändå?
 
Arbetsledaren var här och han höll med om att de måste göra om installationen så att de flyttar ner fönstret så att de får plats med drevning runt om och lite distans till takstolen. Och om man monterar de med Programa karmskruv så har de en inbyggd rörelsemån på en centimeter menade han som tar upp eventuella rörelser i ovankant. Han tyckte däremot inte det var något problem att de hade tagit ur material ur takstolen och han hade några argument för det:

  • Virket i takstolarna är inte hyvlat så det är inte konstruktionsvirke och därmed går det inte att räkna på det och därför är det säkert överdimensionerat från början.
  • Nu gör man motsvarande takstolar av 145 mm virke, dvs mycket klenare dimensionerat så det här är inga problem.
  • Den stående regel som de monterat fönsterkarmen i sitter 10 cm innanför takstolens stödben och fungerar därför som förstärkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.