Vi håller på att anlägga gräsmatta och har lagt ut 10-15cm anläggninsjord/gräsmattejord. Längs tomtens periferi ska det dock vara "plantering" enligt trädgårdsritningen vi har. Vi kommer dock inte hinna plantera på ett tag eftersom vi inte vet vad som ska planteras.

Frågan är, ska vi så gräset ända ut i tomtgränsen eller lämna jorden naken där det ska vara plantering? Sår vi gräs kanske det är jobbigt att riva bort sedan? Sår vi inte kanske det blir jobbigt mycket ogräs under tiden?
 
"Ett tag" är ju lite luddigt. :)
Handlar det om 5 år, så gräs medan ni funderar på vad ni vill plantera.
Är det istället strax efter midsommar ni tänker plantera så hinner knappt gräset komma upp så ni kan lika gärna låta det vara osått.

Om jag själv inte tänkte plantera i år så hade jag sått gräs. Nästa år kanske ni ändrat er och vill ha staket istället.
 
Tack för svaret. Vi låter nog jorden ligga då för förhoppningen är ändå att plantera i år, under sommaren eller kanske i höst. I värsta fall blir det nästa vår men då får man väl hålla reda på lite ogräs under tiden då.

En stor del av den yta som ska planteras är slänt, så jag fick tips om att buskar och marktäckande trollar bort slänten. Staket skulle isf vara i tomtgränsen vilket blir nedanför slänten och det känns sådär. Häck funderade vi på men den ska väl stå på krönet isf och då minskar tomten i storlek lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.