Hej! Har nyligen köpt ett fritidshus och idag skulle jag använda utkastaren för första gången. Utkastarna har en egen ”huvudkran” så jag satte på den, kollade så det inte droppade nånstans inne i källaren och sen gick jag ut och sprutade vatten och skrubbade trall i en timme typ. När jag gick in i källaren igen var det blött på golvet och vattnet kom från ytterväggen, längst ner.

Verkar som utkastaren läcker inne i väggen, vad gör jag nu?

Vägg med vattenskador och fuktfläckar vid en utkastare på ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta trodde jag först var stänk från slangen men det är alltså att det rinner vatten inne i väggen.
Vattenläcka i källare med blött golv och vattenutrustning, tecken på vattenskada vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer ut på insidan längst ner
 
Lämpligen byter du vattenutkastaren.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
:D Vågar man sig på det själv eller behöver man en Rörmockare?
 
Krilleman
Ser du vattenutkastarens bakstycke på insidan i källaren?
Eller sitter den tråkigt nog i väggen?

FMM:s äldre varianter ser ut såhär:
ZZulw1dhGPD23wloOWx2MOjM-dJ7d9sGMStcNTQzC9bZOkpwwZZVS-JYfCTIazo2i7jR_Yl2N-_TEiKCbSi1wKyYjexCv6wf6Rk=l80-w350-h350

Men kan även se ut såhär:
400
 
Såhär ser det ut på insidan

Rördragning och ventil under tak med synliga kablar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en installation med synliga rörkopplingar och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
T Timmerö skrev:
Såhär ser det ut på insidan

[bild] [bild]
Lätt att fixa själv. Stäng av vattnet, skruva bort vinkeln på insidan, montera ned utkastaren på utsidan och byt sedan ut den mot en ny.
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lätt att fixa själv. Stäng av vattnet, skruva bort vinkeln på insidan, montera ned utkastaren på utsidan och byt sedan ut den mot en ny.
låter jag vinkeln sitta kvar på slangen och återanvänder den?
 
Det vanliga är väl att vinklen är en del av utkastaren och att ventilkäglan tätar mot vinkeln. Jag bytte precis vår utkastare mot en från Mora, jag har rätt stor respekt när det gäller vatten inne i huset, men bytet var lätt. Fördelen med Mora utkastaren var att då köpte man en som hade rätt längd och då behövde man inte kapa den för att passa väggtjockleken.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
T Timmerö skrev:
låter jag vinkeln sitta kvar på slangen och återanvänder den?
Vinkeln följer med en ny utkastare eftersom ventilen sitter i den, röret i väggen följer också med.
Räkna med att kapa röret, men det är lätt, köp med en rörkapare om du inte har en, och så kapar du ”stången” till ventilen inuti lika mycket bara. :)

Typ denna, den finns ”överallt”. :)
https://www.bauhaus.se/roravskarare-3-30mm
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Vinkeln följer med en ny utkastare eftersom ventilen sitter i den, röret i väggen följer också med.
Räkna med att kapa röret, men det är lätt, köp med en rörkapare om du inte har en, och så kapar du ”stången” till ventilen inuti lika mycket bara. :)

Typ denna, den finns ”överallt”. :)
[länk]
Nu är jag igång och försöker ta bort gamla utkastaren, knackar man ut den från insidan eller hur gör man?
Rörinstallation med gamla utkastaren, kablar och rör syns i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Timmerö skrev:
Nu är jag igång och försöker ta bort gamla utkastaren, knackar man ut den från insidan eller hur gör man?
[bild]
ja lossa skruvarna på utsidan och tar bort bricka och klämmring på innsidan
ev kan klämmringen sitta kvar beroende på hur stor hål de har borrat i väggen
 
Tack för hjälpen, nu är utkastaren urknackad och läckan hittad.

Utkastare med slitage och läcka på en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett slitet kopparrör med korrosion och vattenskador synligt mot en träväggs bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
T Timmerö skrev:
Tack för hjälpen, nu är utkastaren urknackad och läckan hittad.

[bild] [bild]
Det där ser ut som en frostskada. Det kan bli så om man låter trädgårdsslangen sitter kvar på över vintern, då står vattnet kvar i utkastaren.
Gott att du fick ut skrället! :D
 
Yes, nu blir det en ny som dränerar sig själv.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Den du har dränerar sig själv också, men det hjälper inte om slangen sitter kvar över vintern.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.