Har ett par Fm Mattsson utkastade och de har alla Gardena koppling. Vintertid fryser det alltid i Gardena kopplingen efter användande. Sitter en hane på den.

Har jag använt utkastaren får jag skruva loss Gardena kopplingen och då rinner allt vatten ut som det ska.

Finns det någon bättre modell på Gardena koppling jag ska använda?
 
Du ska inte låta Gardena kopplingen sitta kvar när det är risk för frost.
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
hsd
Konstigt, jag har haft 2 fmmutkastare med gardena-hankoppling på med mååånga minusgrader och de har aldrig frusit , men slangen ska kopplas loss sitter den kvar så fryser det
 
Det räcker med någon droppe läckage i ventilkäglan, då och då för att det ska frysa och slutligen sprängas.
Detta beror på vattenutkastarens ålder och skick och/eller att den inte blir helt stängd.

Så om hsd gardena koppling inte frusit är kanon, men kan inte tas för intäkt att alla utkastare är i samma skick.


Därför är en bra grundregel att inte ha en gardena koppling eller slang ansluten vintertid mer än precis vid användandet. ;)
 
roland53 skrev:
Det räcker med någon droppe läckage i ventilkäglan, då och då för att det ska frysa och slutligen sprängas.
Detta beror på vattenutkastarens ålder och skick och/eller att den inte blir helt stängd.

Så om hsd gardena koppling inte frusit är kanon, men kan inte tas för intäkt att alla utkastare är i samma skick.


Därför är en bra grundregel att inte ha en gardena koppling eller slang ansluten vintertid mer än precis vid användandet. ;)
Men HSD hade ju en hankoppling på sin utkastare. Vad menar du skulle göra att en läckande utkastare skulle frysa pga att det sitter en hankoppling monterad??

Förvisso kanske ett lite mindre utloppshål i hankopplingen relativt till blandarens utlopp men det är ju inget som hindrar vatten från att dräneras ut. Men slangen måste naturligtvis kopplas bort från kopplingen som tidigare nämnts..

Jag har haft en Gardena hankoppling i 20 år utan att det frusit.
 
Redigerat:
Grå och vit plastkoppling för rörinstallation, modell använd i 20 år utan problem.

Använder du denna typen???

Sån har jag haft i minst 20 år monterad och aldrig haft ditt problem.
 
oceanis skrev:
Förvisso kanske ett lite mindre utloppshål i hankopplingen relativt till blandarens utlopp men det är ju inget som hindrar vatten från att dräneras ut.
Ja, det är rejält mycket mindre hål i gardenakopplingen.
Utan vetenskapligt belägg för det, så misstänker jag att är just detta mindre hål som ställer till problemet + att plastkopplingen sitter en rejäl bit utanför fasaden.
 
Kopplingen är denna.
Gardena vattenkoppling med rätt vinkel och märkning, kopplad til utkastare, vatten rinner trots öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har rätt vinkel på röret till utkastaren.
Men trots att kopplingen är öppen så rinner det ur en del vatten när jag skruvar bort den.
 
Finns det någon annan snabbkoppling jag skulle kunna använda? Har den till högtryckstvätten året om men ibland till Gardena systemet sommartid.
 
Du kan inte prova att borra upp hålet en elelr två milimeter till?
Ev raspa en vinkel invändigt, så kanske man motverkar luftbubblan som bildas.
Har du kollat så det inte sitter en gummipackning med mindre diameter på hålet än gardenan? Allt sånt ökar risken för att en luftbubbla sitter kvar.
 
corre skrev:
Du kan inte prova att borra upp hålet en elelr två milimeter till?
Ev raspa en vinkel invändigt, så kanske man motverkar luftbubblan som bildas.
Har du kollat så det inte sitter en gummipackning med mindre diameter på hålet än gardenan? Allt sånt ökar risken för att en luftbubbla sitter kvar.
Packningen har jag inte kollat. Kanske skulle sätta en oring istället.
 
Är det inte så att metallröret i utkastaren får en del värme inifrån huset medan plastkopplingen som är en dålig värmeledare får samma temperatur som omgivande luft.
 
Kopplingen är nog för att hindra utkastaren att tömmas automatiskt. Det står i instruktionen till utkastaren att kopplingar ska tas bort.
 
hsd
Utkastaren tömms automatiskt när man stänger vattnet, skruvar helt in-utan våld, man märker att nästan helt inskruvad ventil stänger vattnet och den sista biten dränerar vattnet från röret
Med kopplingar menas att koppla loss slangen
Är utkastaren felkapad vid installationen så fungerar inte den rätt- står i bruksanvisningen.
 
Det räcker inte med att koppla loss slangen, rinner ut en hel del när gardenakopplingen tas bort.

Vid frysrisk
Påmonterad snabbkoppling och slang skall demonteras inför vintern. Kontrollera
också innan vintern att vattenutkastaren inte står och droppar ur utloppet.
Då kan det bildas is i utloppet som medför risk för sönderfrysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.