planerar inköp av en Thermia Diplomat Optimum och blev rekommenderad att även installera en utjämningstank pga att "det är för lite vatten i mitt vattenburna system (13 st smala radiatorer från 90-talet, ca 4l vatten st, alltså ca 50-60l totalt) och då jobbar inte bergvärmepumpen under de optimala förhållanden, tickar/slås av och på jämt, funkar som en elpanna"...

Stämmer detta eller försöker installatören sälja mer än jag behöver?

tack på förhand...
 
Nu lider inte jag av det problemet, men jag har ändå en liten tank på 190liter. Jag har en ThermiaDiplomat 16 från -03 och jag värmer två villor.
Jag har för mig att pumpen mår bäst om den får gå uppemot 15 minuter åt gången.
 
loulou skrev:
planerar inköp av en Thermia Diplomat Optimum och blev rekommenderad att även installera en utjämningstank pga att "det är för lite vatten i mitt vattenburna system (13 st smala radiatorer från 90-talet, ca 4l vatten st, alltså ca 50-60l totalt) och då jobbar inte bergvärmepumpen under de optimala förhållanden, tickar/slås av och på jämt, funkar som en elpanna"...

Stämmer detta eller försöker installatören sälja mer än jag behöver?

tack på förhand...
Man räknar ofta att 20 lit per kW är den undre gränsen.

Rekomnderar 30 lit, och en start per drifttimme på årsbasis. Tyvärr kan man inte öka integralen till mer än 99 på den nyaare Thermian.

Satsa på en tank som rymmer 200-300 liter. Justera sedan gångtiderna med storlek på integralen.
 
Ja en tank är oftast bra till en bergvärmepump.
men tank kan du desutom välja lite större pump & på så sett få mindre elpatrons drift/ år

men ta inte för stor tank, det får ditt system att bli trögt, & för lång gångtid sänker COP. jag skulle sattsa på 200 liter.

går pumpen 20min som kortast så är det optimalt
jag skule säga max 2 starter / driftstimme
 
CarMan skrev:
för lång gångtid sänker COP

går pumpen 20min som kortast så är det optimalt

jag skule säga max 2 starter / driftstimme

Gångtider och COP har inget samband.
Finns inget som säger att 20 minuter är optimal gångtid.
Få starter förlänger livslängden.
 
Det finns ett potentiellt problem till, som utjämningstanken löser. Små vattenvolymer och litet värmebehov kan ge upphov till knäppningar och knackningar i huset, beroende på hur rören är förlagda. Om värmerören ligger mot någon hård punkt kommer rörens värmeutvidgning medföra att rören flyttar sig och du får knackningar. Detta gäller naturligtvis även under vintern, men på hösten och våren då det inte behövs så mycket värme, kan rören vara neråt rumstemperatur, pumpen går igång och skickar ut 55 grader, går någon minut, stänger av och rören går tillbaka till rumstemperatur.

Nisse Hult
 
loulou skrev:
Stämmer detta eller försöker installatören sälja mer än jag behöver?

tack på förhand...
Det stämmer och han försöker inte lura dig. Skulle säga att det är en kunnig installatör du fått tag ist.
 
Plexus skrev:
Gångtider och COP har inget samband.
Finns inget som säger att 20 minuter är optimal gångtid.
Få starter förlänger livslängden.

jo då, har man kört sin anläggning på lite olika sätt så läger man märke tillsaker...

ju längre gångtid du har, ju högre temp i systemet. hör temp = lägre cop
 
CarMan skrev:
jo då, har man kört sin anläggning på lite olika sätt så läger man märke tillsaker...

ju längre gångtid du har, ju högre temp i systemet. hör temp = lägre cop

Det blir nån procent om man ökar integralen/gradminutrarna, men ökar man istället vattenvolymen så att den går längre på de lägre framledningstempen......så vill jag påstå att det kvittar.

Då är jag mer orolig för alla minus i COP som Nibe och Thermia skapar, med den bristfälliga regleringen.
 
Plexus skrev:
Det blir nån procent om man ökar integralen/gradminutrarna, men ökar man istället vattenvolymen så att den går längre på de lägre framledningstempen......så vill jag påstå att det kvittar.

Då är jag mer orolig för alla minus i COP som Nibe och Thermia skapar, med den bristfälliga regleringen.
Hur menar du "bristfällig" reglering? Vad är det som bör vara annorlunda tycker du?
 
HenrikStenquist skrev:
Hur menar du "bristfällig" reglering? Vad är det som bör vara annorlunda tycker du?
Nibe och Thermia startar och ger värme, trots att det inte finns ett värmebehov d.v.s. med ansluten rumsgivare och övertemp så startar pumpen och levererar värme.
 
D
Jag håller med Plexus om att just den detaljer (att den startar trots övertemp) är löjligt dålig samt att det vore fint om man kunde ställa in VPn att styra på rumstemperatur med hysteres (som en vanlig termostat), då rumsgivarens reglerprincip inte klarar av stora variationer från inställd rumstemp.

Men i övrigt tycker jag att gradminuterstyrningen funkar ganska bra.
 
vi har diskuterat nibes reglering i annan tråd & frå den diskutione så drar jag slutsatsen att det inte alls är fel på Nibes reglering, förr att Plexux inte kan ställa in sin anläggning...
 
Plexus skrev:
Det blir nån procent om man ökar integralen/gradminutrarna, men ökar man istället vattenvolymen så att den går längre på de lägre framledningstempen......så vill jag påstå att det kvittar.

Då är jag mer orolig för alla minus i COP som Nibe och Thermia skapar, med den bristfälliga regleringen.

Ja om du ökar gradminutrarna & samtidigt ökar volymen i systmet så blir det +-0
men att bara dra på gradmenuter gör att COP sjunker.
 
Plexus skrev:
Nibe och Thermia startar och ger värme, trots att det inte finns ett värmebehov d.v.s. med ansluten rumsgivare och övertemp så startar pumpen och levererar värme.
Men om man är snål så kan man väl ställa den i varmvattenläget under sommaren, eller är det bara elpatronen som går då och inte kompressorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.