Sitter och fixar med Blockets avtalsmall för uthyrning av en stuga på vår tomt.

Detta går under privatuthyrningslagen om jag tolkat rätt och ingen besittningsrätt kan slå in för hyresgästen.

Vad är säkrast för mig som uthyrare för att slippa problem. Ska vi välja tidsbegränsat avtal med automatisk förlängning?

Sätta F.r.o.m T.o.m
2021-04-20 - 2022-04-20

3mån uppsägning för mig som hyr ut och 1månad för hyresgästen.

Vid utebliven uppsägning förlängs kontraket med 12mån.
Eller är det riskfritt med tillsvidareavtal med motsvarande uppsägningstid?
Skriva ett nytt avtal varje år istället eller vad är säkrast?
 
  • Mall för olika typer av hyresavtal med valmöjligheter för uppsägningstid och kontraktets löptid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det är enklare med tillsvidare om man inte redan från början är helt säker på att det är tidsbestämt pga studier eller liknande. Vi hyr ut liknande ditt med tre månader från båda håll. Varför hyresgästen skulle ha kortare tid än vi förstår jag inte, och ingen som hyrt har haft några invändningar. Nu är det alltid folk som står i kö för att hyra här, så sist vi bytte blev det en månad ändå, vilket alla var glada för.

Eftersom det inte är någon besittningsrätt och man inte behöver motivera en uppsägning ser jag inga nackdelar med tillsvidare. Om någon visar sig vara en skithög och barrikaderar sig, vägrar betala eller liknande så är det ett större problem i sig som man ändå inte löser med ett annat avtal.
 
Hep Hep skrev:
Jag tycker att det är enklare med tillsvidare om man inte redan från början är helt säker på att det är tidsbestämt pga studier eller liknande. Vi hyr ut liknande ditt med tre månader från båda håll. Varför hyresgästen skulle ha kortare tid än vi förstår jag inte, och ingen som hyrt har haft några invändningar. Nu är det alltid folk som står i kö för att hyra här, så sist vi bytte blev det en månad ändå, vilket alla var glada för.

Eftersom det inte är någon besittningsrätt och man inte behöver motivera en uppsägning ser jag inga nackdelar med tillsvidare. Om någon visar sig vara en skithög och barrikaderar sig, vägrar betala eller liknande så är det ett större problem i sig som man ändå inte löser med ett annat avtal.
Handlar det om en privatbostad (t ex bostadsrätt eller villa), gäller ”Lag om uthyrning av egen bostad/privatuthyrningslagen”, som säger att 3 mån uppsägningstid gäller för hyresvärd, men bara 1 mån för hyresgäst. Lagen är tvingande till hyresgästens fördel, svtal om sämre villkor är inte giltiga.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tycker att det är enklare med tillsvidare om man inte redan från början är helt säker på att det är tidsbestämt pga studier eller liknande. Vi hyr ut liknande ditt med tre månader från båda håll. Varför hyresgästen skulle ha kortare tid än vi förstår jag inte, och ingen som hyrt har haft några invändningar. Nu är det alltid folk som står i kö för att hyra här, så sist vi bytte blev det en månad ändå, vilket alla var glada för.

Eftersom det inte är någon besittningsrätt och man inte behöver motivera en uppsägning ser jag inga nackdelar med tillsvidare. Om någon visar sig vara en skithög och barrikaderar sig, vägrar betala eller liknande så är det ett större problem i sig som man ändå inte löser med ett annat avtal.
För mig gör det egentligen inget om hyresgästen vill flytta ut på 1månad. Mer orolig för att inte bli av med den om jag skulle vilja. Men då är det i värsta fall 3mån från min sida jag får räkna med.

Deposition samt förskottshyra hur gjorde du? Jag tar motsvarande en månadshyra i deposition och 1månad förskott på hyra. Lite försiktigt men känns lagom för vad det är.

Har inte haft någon annons ute på boendet så jag har inte behövt gallra bland massa intresserade.

L Lillekitte skrev:
Handlar det om en privatbostad (t ex bostadsrätt eller villa), gäller ”Lag om uthyrning av egen bostad/privatuthyrningslagen”, som säger att 3 mån uppsägningstid gäller för hyresvärd, men bara 1 mån för hyresgäst. Lagen är tvingande till hyresgästens fördel, svtal om sämre villkor är inte giltiga.
Japp stuga på samma tomt som boningshuset jag bor i.
Ok så vad vi skriver spelar ingen roll om hyresgästen är påläst? Men jag provar med att skriva 3mån för hyresgäst och 3mån för mig som hyresvärd.
 
Du bör vara beredd på att det kan avsevärt mer än 3 månader att bli av med en hyresgäst som inte vill flytta. Är det en strulputte så blir du tvungen att koppla in kronofogden, vilket i bästa fall tar ett par månader, men om hyresgästen ex. gör sig oanträffbar för delgivning, så kan det ta flera år.

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade vi ett fall dör en medlem undvek delgivning i 18 månader. I slutänden blev han delgiven för att polisens delgivningsmän var på plats när det kom in larm om pågående inbrott i lägenheten, de ringde till hans advokat om inbrottet, advokaten fick dit medlemmen och han blev delgiven. Inbrottslarmet var falskt. Konstig nog stod polisbilen på bekvämt avstånd till en telefonkiosk (det var som sagt en del år sedan). Medlemmen hade aldrig bott i lägenheten, han var målvakt i en komplicerad bedrägerihärva.
 
L Lillekitte skrev:
Handlar det om en privatbostad (t ex bostadsrätt eller villa), gäller ”Lag om uthyrning av egen bostad/privatuthyrningslagen”, som säger att 3 mån uppsägningstid gäller för hyresvärd, men bara 1 mån för hyresgäst. Lagen är tvingande till hyresgästens fördel, svtal om sämre villkor är inte giltiga.
Intressant. Vi betalade för att få hjälp med att ta fram ett avtal. Jag tackar för infon och låter bli att anlita den juristen mer.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Deposition samt förskottshyra hur gjorde du? Jag tar motsvarande en månadshyra i deposition och 1månad förskott på hyra. Lite försiktigt men känns lagom för vad det är.
Vi har inte krävt deposition eller mer förskott än månadshyran. Den enda lilla oro jag har är att de ska vanvårda huset eller låsa in sig utan att betala, men den risken är svår att avtala bort. Eftersom vi delar tomt och har små barn, har vi gärna flera som ”ansöker” och vi kan välja någon vi tror vi kommer kunna ha utbyte av mer än pengarna.
 
H hempularen skrev:
Du bör vara beredd på att det kan avsevärt mer än 3 månader att bli av med en hyresgäst som inte vill flytta. Är det en strulputte så blir du tvungen att koppla in kronofogden, vilket i bästa fall tar ett par månader, men om hyresgästen ex. gör sig oanträffbar för delgivning, så kan det ta flera år.

I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade vi ett fall dör en medlem undvek delgivning i 18 månader. I slutänden blev han delgiven för att polisens delgivningsmän var på plats när det kom in larm om pågående inbrott i lägenheten, de ringde till hans advokat om inbrottet, advokaten fick dit medlemmen och han blev delgiven. Inbrottslarmet var falskt. Konstig nog stod polisbilen på bekvämt avstånd till en telefonkiosk (det var som sagt en del år sedan). Medlemmen hade aldrig bott i lägenheten, han var målvakt i en komplicerad bedrägerihärva.
Tack. Ja det värsta senariot finns alltid där. Väger det mot sannorlikhet och kör på :)
 
Suhagg Suhagg skrev:
Sitter och fixar med Blockets avtalsmall för uthyrning av en stuga på vår tomt.

Detta går under privatuthyrningslagen om jag tolkat rätt och ingen besittningsrätt kan slå in för hyresgästen.

Vad är säkrast för mig som uthyrare för att slippa problem. Ska vi välja tidsbegränsat avtal med automatisk förlängning?

Sätta F.r.o.m T.o.m
2021-04-20 - 2022-04-20

3mån uppsägning för mig som hyr ut och 1månad för hyresgästen.

Vid utebliven uppsägning förlängs kontraket med 12mån.
Eller är det riskfritt med tillsvidareavtal med motsvarande uppsägningstid?
Skriva ett nytt avtal varje år istället eller vad är säkrast?
Jag har frågat mig samma sak som du, om det spelar större roll om man skriver tidsbestämt avtal eller tillsvidare. Jag skall hyra ut en bostadsrätt, och i utgångspunkten ca ett år, men vet inte exakt slutdatum nu, och KAN tänkas bli förlängning. Vill dock inte ha automatisk förlängning för längre period, som du kanske ser för dig. Mer troligt att det blir +/- ett par månader åt något håll.

Frågade en av ”uthyrningsaktörerna”, och fick till svar att det spelar mindre roll hur man skriver (tillsvidare/tidsbestämt), behövs t ex inte ”starkare skäl” för att säga upp, även om avtalet har ett slutdatum. Jag har landat i att tillsvidare passar bäst i mitt fall.

Sen är det väl som någon skrev, besittningsrätt kan det inte bli fråga om, men har man riktig otur kan man säkert få en en hyresgäst som vägrar flytta, och mycket strul och förseningar.

Tror dock risken för det är väldigt liten. Jag har precis hittat en hyresgäst som känns väldigt bra - litar på min magkänsla! :) Så mycket att jag faktiskt till slut har landat i att jag INTE kommer använda Samtrygg eller Blocket/Qasa, utan hyra ut direkt. Kände inte att det som dessa bolag erbjöd, var värt det de tar betalt. Sen får vi se om jag ångrar mig! :)
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
När det gäller qasa har jag två erfarenheter. Min dotter hyrde via dem, det fungerade väldigt bra. De kändes oerhört seriösa. De verkade sköta kontroller bra. När det blev dags att flytta, ägaren ville sälja,så fort som möjligt. Dottern köpte eget och lyckades få tillträde på bara 3 veckor. Då var qasa helt med på att korta ned uppsägningstiden som båda var överens om. Jag tänkte att qasa kanske skulle hävda full uppsägningstid för att få sin provision. De skötte det över förväntan.
Andra fallet gick inte lika bra. En släkting hyrde ut via qasa. Hyresgästen var inte kreditvärdig. Men hans arbetsgivare garanterade hyran. Garantin visade sig vara tidsbegränsad, och det blev mycket strul.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.