Hemmakatten
I princip är man ju tvungen att ta upp uthyrningen, dvs. intäkten i deklarationen, men det beror ju på hur rymligt ens samvete är. Kan inte tänka mig att studenten gör nån anmälan till skattemyndigheten att hon/han har hyrt av dig......
Vad du kan ta beror helt på var du bor. Någorlunda nära kommunikationer o nära högskola/universitet o i storstad skulle jag vilja säga uppåt 3.000 i månaden.
Att tänka på är att skriva kontrakt med föreskrifter om t.ex el ingår, rökfritt, hyra, att hyresgästen ansvarar för onormalt slitage på möbler, uppsägningstid (en månad är att rekommendera), andra föreskrifter som tex tillgång till tvättstuga, andra föreskrifter. Standardhyreskontrakt finns att köpa i bokhandeln för uthyrning av rum, kostar någon tia.
 
En sak att tänka på är att de flesta studenter söker bostadsbidrag när de hyr en bostad och då måste studenten ange vem deras hyresvärd är, dvs dig i ansökan. Men sen om dessa uppgifter går vidare till skattemyndigheten vet jag inte men det finns alltid en risk att det gör det.

mvh patrik
 
I princip ska alla sådana här inkomster tas upp som "inkomst av kapital" (se www.skatteverket.se). Avdrag får göras med 4000 kr, plus 20% av den uttagna hyran.

Vilken högskola ligger närmast? En etta på 40 kvadrat i nyskick med hög standard kan man helt säkert hyra ut för upp till 3600 kronor i storstadsområden. Jag studerar själv i Lund, och betalar 3812/mån för en tvåa på 56 kvadrat, men den ligger inte centralt (och är byggd 1969...). Vad gäller prisnivå för "ettor till studenter" så ligger de högt här, det är ganska vanligt att en etta på 25 kvadrat kostar 3000 i månaden (dock 9-månadershyra där man får bo kvar under sommaren).

När du sätter hyran, tänk på effekterna om studenten söker bostadsbidrag. Anledningen till att jag skrev 3600/mån ovan är att det är nivån för "maximalt bostadsbidrag" till studerande, nämligen 1100/mån. Det vill säga, netto för studenten blir hyran 2500/mån. Reglerna medger 75% bidrag för hyran mellan 1800 och 2600 kr/mån, och 50% bidrag för den del som ligger mellan 2600 och 3600 kronor.

Din skattepliktiga intäkt blir då (3600*9*0.8)-4000 = 21920. 30% av detta betalas i skatt, dvs 6576 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.