Någon som har tips på vart man kan hitta ritningar eller bilder på uthuslängor i sekelskiftsstil?
Vi vill bygga ett uthus till vårt hus (från 1910) för att förvara div saker och en avdelning för snickeri/möbelrenovering. I min fantasi finns det även ett orangeri med i bilden men kanske inte på en gång.

Uthuset vill vi ha liggande panel på och långsmalt. Vårt hus ligger inne i ett samhälle så det är ingen mangårdsbyggnad.
 
Inte liggande panel men långsmalt åtminstone... och byggt i slutet på 1800 eller början på 1900 tror jag. Uthuset hörde till vårt förra hus som var en sekelskiftesvilla mitt inne i en by. Boningshuset hade pärlspontspanel (liggande och stående) men uthuset såg ut så här.
 
  • uthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Sophie!
Något liknande det jag tänker på fast kanske smalare gavlar, inte för att jag inte vill ha uthuset så stort som möjligt...

Tror att jag får göra ett studiebesök hos grannen längre ner på gatan, där står nämligen just ett sådant uthus som jag vill ha, med skorsten och allt. ;)
 
I denna bok finns ritningar från sekelskiftesbebyggelse (många större byggnader, så som ladugårdar, mejerier etc.):
LANDTMANNABYGGNADER HUFVUDSAKLIGEN FÖR MINDRE JORDBRUK Jämte material- och arbetsberäkningar.. Författare: Ch. Em. LÖFVENSKJÖLD Förlag: Saknas ISBN: Saknas

Bifogar bild på två av mina uthus som är från tiden ca 1890-1915.
- Dubbeldasset (antar att privatbehovet var lite annorlunda förr, kanske till och med var trevligt att sitta och prata på dass)

- Uthuslängan (från vänster, två rum varav en med utgång mot kortsida. Man anar dörren intill trädet. Bakre fd. hönsdel och främre verktygs/trädgårds. På mitten vedbod och till höger ett "sommarrum". Under sommarrummet finns jordkällare... Sommarrummet har tidigare haft en kamin, spår finns efter en taklucka för uppförande av rökrör mitt i rummet...
 
  • Två_uthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad bra om du kan kolla på deras. alltid lättare att se nåt i verkligheten och dessutom passar det ju in geografiskt och byggnadsmässigt i området.

Vårt uthus hade skorsten fast någon tidigare ägare hade lagt på plåttaket och då bara kapat skorstenen vid nocken så den står kvar där inne men syns inte utanpå. Fanns grisastia och tvättstuga i hitersta gaveln. Sen förråd och verkstad och längst bort där det idag sitter ett fönster satt tidigare en dörr till vedboden. Huset är 4x11 meter.
 
Anders: Nästan exakt ett sådant som jag vill ha! Har du måtten? Jag vill också ha ett sommarrum, fast sambon förstår inte visten. En jordkällare skulle med passa då uthuset hamnar i en slänt. Hur är din uppbygd? Du har möjligtvis inte fler bilder på lager.... snälla... Kan man hitta boken på biblan?

Ska verkligen bygga upp "modet" att gå till grannen för ett studiebesök fast börjar nog hos närmaste grannen som har en miniversion av uthuslänga.

Fler bilder tas tacksamt emot!
 
Fast något uthuset med liggande panel vet jag knappast att jag har sett? Liggande panel kräver ju oftast betydligt finare virke, det har man väl sällan använt på uthus?
 
Hej!
Här har du lite information. Måtten är väldigt uppskattade, men det spelar nog mindre roll. Har försökt lägga till betraktningsvinkel på bilderna hoppas det hjälper lite.

I planen får du notera:
1. Uppåt= Söderöver, Neåt= Norröver på ett ungefär
2. Uthusens placering kan vara värd att tänka på, dessa ligger i från huset sett i "döda vinkeln", uthus placerades ofta så om man har spridd bebyggelse. Samlade bebyggelsen gav ofta en fyrkantig innergård...
3. Jordkällardörren ligger i plan nedanför (valvet i källaren går i takåsens riktning (västlig).
4. Tillgång till takåsens utrymme ges via vedboden. Bra förvaring.
5. Allt är stående panel (tre olika varianter, tre olika faser i längans historia). Spikat med smidd spik.) dass i pärlspont.
6. Två olika grunder, trägolv i sommarrum Redskapsdel och förråd (fd hönsdel), "stampat" i vedbod
7. Grunderna påvisar att det kan ha stått annat på platsen tidigare. Uthusdelarna är lite märkligt förskjutna på ett sätt som inte är optimalt konstruktionsmässigt. På Blockdelen har en sula gjutits nån gång i tiden...
8. Blindfönstret som syns på bild 3 (östra fasaden) är ett glasfönster på (västra fasaden)
9. Sommarrummet är klätt i smal pärlspont, antyder 1900-1910, även Förrådet har pärlspont. I övrigt Falurött även invändigt. Redskapsdelen har invändig tapetsering med tidningar, 1923-1925.
10. Dörren till förrådsdel är inmålad i faluröd för att "försvinna på håll"
11. Fönster målade med kromgrönt, tidigare gulockra. (invändigt i sommarrummet finns gulockran kvar)
12. Rökrörslucka finns enligt bild i innertak. (kaminen saknas)
13. Enkupigt lertegel på länga, endast ränna i nordlig riktning. Papp på dass
14. Lite högre grund i östlig riktning vore bra...
15. Vedlucka från sommarrummet till vedbod finns för att kunna plocka ved direkt utan att behöva gå ut. streckad del är en uppsatt del för att hålla veden borta från just denna lucka (eftersom jag har förvaring där numera)

Hoppas att det är till hjälp!
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders; tusen, tusen tack!!!! Återkommer om jag har mer frågor när jag läst och begrundat ditt inlägg!

Ska även försöka ta ett kort på grannens uthus så att ni får se vad jag menar. Är ingen träexpert men tror att det är liggande panel.
 
Här kommer lite mer inspiration.

Uthuset på bilden tillhör vårt bostadshus, byggt på 20 talet och har liggande panel. Panelen är pärlspont fast med en extra "pärla" på mitten, jag har aldrig sett liknande förr. Rumsfördelningen härifrån sett är: Utedass (ej i bruk), vedlider och snickarbod. Övervåningen används som förvaring.
 
  • img265568.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.