I en detaljplan som medger byggnation av garage/uthus om byggnadsarea om max 50kvm varav ett enskilt hus får vara max 40kvm.

Får man ha ett garage/uthus på 40kvm och ett uthus på 10kvm?

Utöver det använda sig av Attefallsregeln om komplementbostad på 30kvm och en friggebod på 15kvm?
 
  • Bild på dokument med detaljplan som diskuterar byggstandarder, inklusive max area för byggnader och regler för uthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, enligt detaljplanen får du ha ett garage/uthus på 40 kvm och ytterligare ett uthus på 10 kvm. Du får tekniskt sett ha så många garage/uthus du vill, så länge den sammanlagda byggnadsarea inte överstiger 50 kvm.

Reglerna kring attefallshus gäller utöver detaljplanen. Så du får bebygga en femtedel av fastigheten (max 300 kvm) plus 15 kvm friggebod plus 30 kvm attefallsbyggnad(er).
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Splinter, exakt min tolkning och även fler av bygglovshandläggarna på kommunen som tolkar detaljplanen så. Vi har dock skickat in en bygganmälan och lyckats få en bygglovshandläggare som tolkar detaljplanen på ett eget sätt. Känns som att vi kommer få gå den långa vägen för att få bygga enligt vad vår detaljplan medger. Hon menar att friggeboden räknas in i uthus arean och att vi då endast får bygga garage/uthus om max 35kvm. Vilket enligt mig, min man samt hennes kollegor i telefon är en feltolkning. Så nu funderar vi på att som nästa steg be om att få byta handläggare till någon som faktiskt kan läsa vad som står i vår detaljplan.
 
Låter konstigt att uppfattningarna går isär gällande en sådan sak. Det enda jag kan tänka mig är om "friggeboden" inte följer reglerna som gäller för sådana. Att den är för stor, för hög eller att den ligger för nära tomtgräns mot allmän plats. Men detta borde handläggaren isf redogöra för..
 
P Petrusmilli skrev:
Låter konstigt att uppfattningarna går isär gällande en sådan sak. Det enda jag kan tänka mig är om "friggeboden" inte följer reglerna som gäller för sådana. Att den är för stor, för hög eller att den ligger för nära tomtgräns mot allmän plats. Men detta borde handläggaren isf redogöra för..
Jag tänker samma sak, ”Friggeboden” kanske inte uppfyller kraven som ”Friggebod” utan räknas som uthus/komplementbyggnad.
Det kan vara så (spekulationer) att handläggaren som nu har ärendet på sitt bord grävt djupare i arkivet och utifrån den informationen kommit fram till sin slutsats. I ett snabbt samtal/mail görs inte en fullständig granskning. Du kan begära ut gamla ritningar/bygglov på fastigheten om du är intresserad.
 
  • Gilla
Petrusmilli
  • Laddar…
Om jag hade varit i era skor så hade jag bett om att få byta handläggare. Det är troligtvis den smidigaste vägen som generar minst huvudbry,

Men här får ni ändå lite mer kött på benen:
En friggebod är en typ av komplementbyggnad enligt Boverket och det är Boverkets byggregler som gäller. Våra kommuners bygglovsavdelningar ska följa dessa. På Boverkets hemsida under avsnittet "Friggeboden får vara planstridig" kan man läsa följande:
"Friggeboden får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark eller på tomter som redan har använt hela sin byggrätt."
samt
"Om det finns planbestämmelser för komplementbyggnader i detaljplan så gäller de inte för friggebod."
Informationen kommer från webbsidan nedan. Där ni kan läsa mer om reglerna.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...plikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/#h11
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.