Hej

Om jag köpt en bostadsrätt utan möjlighet till visning utan enbart baserat på objektsbeskrivningen, är objektsbeskrivningen rå en kontraktshandling eller får det förekomma avvikelser/ändringar i den faktiska lägenheten som jag köper?
 
Hemmakatten
Det lämpliga/bästa är att objektbeskrivningen signeras av säljaren och läggs som en bilaga till köpeavtalet.

Är det inte gjort är det tyvärr lättare att det blir diskussioner om vad olika punkter i objektbeskrivningen egentligen innebär.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
L Lucas Vittré skrev:
Hej

Om jag köpt en bostadsrätt utan möjlighet till visning utan enbart baserat på objektsbeskrivningen, är objektsbeskrivningen rå en kontraktshandling eller får det förekomma avvikelser/ändringar i den faktiska lägenheten som jag köper?
Du måste berätta mer för att kunna få bra svar. Som redan skrivits, har objektbeskrivningen lagts in som kopia i kontraktet? Om det förekommer avvikelser, vad gäller drt? Är det typ slarvfel som man enkelt noterar vid en besiktning eller är det rena felaktigheter. Har det tagits in att köparen uppmanats att besiktiga objektet i kontraktet?
 
Objektsbeskrivningen som mäklaren visade vid försäljning skiljer sig från bygglovsritningarna som reviderades under byggproduktionens gång. Inga bilagor finns till överlåtelseavtalet som tecknats för bostadsrätten. Felen utgörs till exempel av skillnader i produkter gentemot vad som står i objektsbeskrivningen.

Är bygglovsritningarna kontraktshandlingar?
 
Det bör finnas någon typ av rumsa/beskrivning av lägenheten vid köp av nyproduktion, tex kvalitet golv, vitvaror etc.

Dessa måste kontrakteras. hur ser kontraktet ut? bilager etc?
 
oj finns inga bilagor då har du köpt grisen i säcken. Det kanske finns någon typ av hävd kring objektbeskrivningen om det har prövats i juridisk instans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.