Köpte flytspackel (LIP 226), fix(LIP multi) och fog(Kiilto klinker samt kakelfog) i mars ifjol för att ha till badrumsrenoveringen. Denna har nu dragit ut på tiden och nu när jag ska till att flytspackla får jag hör att det tydligen är en begränsad hållbarhetstid på produkterna...
Blir trött.
Flytspacklet är tillverkat feb 07 och har 6 mån hållbarhet, fixet är tillverkat i okt 06 och har 1 års hållbarhet fogen är tillverkad i dec 06 och har 1 års hållbarhet. Kan man använda dessa ändå eller är det bara att köpa nytt? Vill ju inte att golvet ska tappa bärighet, plattorna ska lossna från väggarna eller att fogarna blir flammiga.
 
Generellt sätt så är "hållbarheten" på fix och fog inget annat än den tid det inte riskerar ge allergiska reaktioner vid hanteringen. Kommer inte ihåg just nu, men man har tillsatt en järnförening som skall hålla kromföreningar i schack. Brukar räcka 12-18 månader. När den tiden har gått ut bör man ta på sig skyddshandskar om man har känslig hud eller lätt får eksem. Bruket i sig är lika bra som när det var nyttillverkat.

Vad gäller flytspackel är jag osäker.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Utgånget sanitetssilikon i öppnad tub, då?
Det låter väl kanske litet mer chansartat..?
 
Silikon som är i öppnad gammal tub brukar få en tendens att inte torka på föreskriven tid utan kan behöva flera dagar eller veckor innan det torkar.
 
Pratade nyss med en säljare på en golvfirma och han menade att det inte skulle vara några som helst problem. Det som hände vara tydligen att det kan ta lite längre tid innan det torkar men det är också allt. Produktens egenskaper ändrades inte enligt honom.
Vad gäller silikon så är det väl inte riktigt av samma betydelse då det inte påverkar tätheten eller konstruktionen på samma sätt.
 
Flytspackel vet jag av erfarenhet är tråkigt när det är utgånget. Det tar evigheter innan det torkar. Jag och en plattsättarpolare skulle lägga om ett badrum hemma och då hade jag inte tillräckligt med färskt flyt så vi fick ta en säck som var något år gammal. Allt torkade som vanligt - utom just området där vi använt den säcken.. :(
 
  • Gilla
MattiasBjorn
  • Laddar…
Farzan skrev:
Utgånget sanitetssilikon i öppnad tub, då?
Det låter väl kanske litet mer chansartat..?
Silikon, även oöppnad har också en längsta hållbarhetstid. Gjorde själv misstaget att använda Höganäs-silikon som var ett halvår för gammalt (oöppnat). Det torkade inte ens på tre veckor utan var fortfarande kladdigt. Fick rafsa bort skiten och det var inte lätt jobb. Som tur var fixade aceton det mesta i och med att det inte var härdat.
 
Styx, hur blev resultatet då? Märkte ni någon skillnad? Tid har jag men inte pengar:)
 
Nej, resultatet verkar ha blivit bra, såvitt jag kan bedöma..
Men det är ju ett litet helvete att spackla fall när det inte stelnar fort nog....
 
K
Johan Gunverth skrev:
Generellt sätt så är "hållbarheten" på fix och fog inget annat än den tid det inte riskerar ge allergiska reaktioner vid hanteringen. Kommer inte ihåg just nu, men man har tillsatt en järnförening som skall hålla kromföreningar i schack. Brukar räcka 12-18 månader. När den tiden har gått ut bör man ta på sig skyddshandskar om man har känslig hud eller lätt får eksem. Bruket i sig är lika bra som när det var nyttillverkat.

Vad gäller flytspackel är jag osäker.
Där måste jag säga att du har fel.
Cement, oavsett sort, är en färskvara. Efter viss tid, (hur lång = beroende på sort), så tappar den i styrka för att till slut sluta i intet och det är också det som gör att en gammal cementbaserad produkt härdar saktare (om ens alls). Ska man vara petig så ska man säga: den torkar som den skulle ha gjort om den inte haft bindemedlet i sig, men den härdar inte. Bindemedlet har tappat sin totala förmåga vilket också betyder att hållfastheten inte blir som den ska eller kanske t.o.m helt uteblir.
Risken att använda en gammal produkt är inte enbart att den är allergiframkallande. Hållfasthet är en stor risk. Man kan helt enkelt inte lita på en gammal, utgången produkt. Du kan aldrig reklamera på produktfel om det händer nåt. Är du entreprenör så kan det bli dyrt med reklamationer för du har "ingen i ryggen".
 
ktm250 skrev:
Där måste jag säga att du har fel.
Cement, oavsett sort, är en färskvara. Efter viss tid, (hur lång = beroende på sort), så tappar den i styrka för att till slut sluta i intet och det är också det som gör att en gammal cementbaserad produkt härdar saktare (om ens alls). Ska man vara petig så ska man säga: den torkar som den skulle ha gjort om den inte haft bindemedlet i sig, men den härdar inte. Bindemedlet har tappat sin totala förmåga vilket också betyder att hållfastheten inte blir som den ska eller kanske t.o.m helt uteblir.
Risken att använda en gammal produkt är inte enbart att den är allergiframkallande. Hållfasthet är en stor risk. Man kan helt enkelt inte lita på en gammal, utgången produkt. Du kan aldrig reklamera på produktfel om det händer nåt. Är du entreprenör så kan det bli dyrt med reklamationer för du har "ingen i ryggen".
Uppgifterna kommer från Höganäs i mitt fall. Har själv använt 12 år gammal ROT-fix hos farsan och det blev precis lika starkt som nytillverkad fix.
Det finns fler här på forumet som har fått samma svar om gammal fix/fog från sina resp. tillverkare.

Det är inte flytspackel du tänker när du använder orden "torkar" och "härdar"?
 
Syltrullader och golvgips!
Jag blir fanimej tokig. Här har jag stött och blött pannan, haft ångest över att måsta kasta bort fix, flyt och fog för 5-6000kr och köpa nytt. Igår var jag på krauta i andra ärenden då jag hittade ett inplastat produktblad för multifixet och där stod det att "vid torr förvaring är hållbarheten obegränsad". I produktbladet på deras hemsida står det 1år. http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/multikakelfix.pdf
Gick ner i källaren och läste en gång till på påsen. Nu hittade jag informationen med liten text på sidan. "vid torr förvaring är hållbarheten obegränsad..."
Arg som en fransk bonde tittade jag även på flytspacklet och den lilla texten på sidan; "vid torr förvaring är hållbarheten obegränsad" På lips produktblad står det 6 månader...http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/226 fiberspackel.pdf
Vad är felet med tillverkarna? Hade jag kastat bort allt och sen köpt nytt i onödan så hade jag nog, efter ett snabbt besök hos Lip, fått tillbringa återstoden av livet i Kumlas säkerhetsbunker.
Ska det vara så svårt att få ut rätt info? Dessutom visste ingen av de på Lips support nåt om det här och det tycker jag är riktigt kasst. Nu sa man på supporten nåt i stil med att;"ja vi kan ju inte ta ansvaret om du använt en produkt som blivit för gammal"
Det kan ju tydligen inte bli för gammalt!
Morr.
 
K
Torka och härda är två olika saker och gäller ju självklart alla cementbaserade produkter. Om t.ex ett putsbruk torkar innan det härdat så är det bara att sopa bort.

Säger Höganäs att det är ok på deras produkter så är det väl det.
 
Cementbaserade produkter uppfyller ofta inte sina föreskrifter och egenskaper när det gått 6mån eller mer efter utgånget datum, materialet i sig har fortfarande samma ingredienser i påsen men egenskaperna efter blandning ter sig lite olika.

Ett flytspackel för ex kanske inte flyter ut lika mycket, flyttillsatsen har klumpat/bundit sig och ger inte lika stor effekt, en annan effekt kan vara fördröjd torktid.
Offtast blir färdig produkt inte sämre vad gäller hållfasthet, men vem vill flytspackla med ett spackel som inte flyter ut om man har köpt produkten just för den egenskapen ?.

MvH jawen
 
Låter inte helt orimligt men om så är fallet så ska det givetvis framgå på förpackningen. Obegränsad hållbarhet innebär i min värld, där jag bor, att jag ska kunna ta fram spacklet efter 20 år och det ska flyta och fungera utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.