Hej!

Vi har en villa i Stockholm med en liten slänt mot granntomten som vi skulle vilja fylla upp lite grann, från staketet mot grannen och inåt, bara för att jämna ut marken något. Hur mycket får man höja marken med (och hur hög stödmur kan vi sätta upp) utan att det krävs godkännande av grannen (eller bygglov/marklov)? . Någon som vet detta helt säkert?
 
0,5 m är standard i de flesta kommuner, kolla kommunens hemsida.
 
Vissa kommuner kräver bygglov för stödmur även om den bara är 10cm hög.
 
N
E Emil10 skrev:
Hej!

Vi har en villa i Stockholm med en liten slänt mot granntomten som vi skulle vilja fylla upp lite grann, från staketet mot grannen och inåt, bara för att jämna ut marken något. Hur mycket får man höja marken med (och hur hög stödmur kan vi sätta upp) utan att det krävs godkännande av grannen (eller bygglov/marklov)? . Någon som vet detta helt säkert?
Hej
Du kan se efter enligt Pbl paragraf 11 hur höjdläget är bestämt enligt detaljplan. Du har rätt till att höja eller sänka markytan till den nivån.

Jag är arkitekt och har ritat utanför Göteborg och här var 20 cm okej utan bygglov. Jag återkommer om jag hittar någon mer exakt höjd reglerat enligt lag eller Boverkets rekommendationer. Se till att föra en god kommunikation med din granne!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.