Hej alla!

Vi har bytt lite fönster och samtidigt så valde vi ett mindre fönster i ena sovrummet för att det skulle bli mer estetiskt tilltalande. Huset är putsad tegel. Det nya fönstret var ca 20 cm smalare än det gamla, och jag satte reglar på vardera sida om det nya fönstret för att det skulle passa bra med karmskruvar o.s.v.

Nu ska jag ge mig på fönstersmygen utvändigt och det gör att jag har ca 10 cm på vardera sida som jag behöver "fylla ut", och ca 10 cm djupt/tjockt.

Söker efter förslag på hur man gör där för att fylla ut denna bit? Smala tegelstenar och sen armeringsnät på det? Eller bygger man upp med puts i flera lager (osannolikt?) Smala remsor av cellplast och sen armeringsnät?

Efter utfyllnaden så ska fasaden putsas och det ska bli en "ram" runt fönstret som sticker ut ca 7 mm från fasaden.

Tacksam för tips!
 
Ingen som har förslag...?
 
Vad är det för grund för putsen på resten av huset?

Det hjälper dig förstås inte nu, men om du hade satt det nya fönstret åt ena sidan i stället för i mitten av gluggen
hade du bara behövt "bygga om" på ena sidan. Men det är väl för sent att ändra nu...
 
Huset är en tegelstomme som putsades får många år sen. Håller på att knacka ner och putsa om med C-bruk nu i den mån vädret tillåter...

Fönstret var/är centrerat på gaveln så jag ville behålla det så, därav att jag satte det i mitten!
 
Maveric77 skrev:
Huset är en tegelstomme som putsades får många år sen. Håller på att knacka ner och putsa om med C-bruk nu i den mån vädret tillåter...

Fönstret var/är centrerat på gaveln så jag ville behålla det så, därav att jag satte det i mitten!
Självklart, det låter genomtänkt. Jag försökte bara spela Messerschmidt :p

Jag är inte bra på murverk, men kan du inte bygga upp utfyllnadsbitar av lecasten?
Det är lätt att såga/skära till i rätt dimension, och finns kanske t.o.m. någon dimension som passar att fylla ut med.
Se'n är det väl bara att mura med bruk mot tegelväggen?
O
 
eller lättbetong?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.